Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Scoala viitorului
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:52

ȘCOALA VIITORULUI

Profesor Prisecaru Petre

Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica” Tortoman, Constanţa

Cu siguranţă, efectul evoluţiei sistemelor educaţionale la nivel mondial se va face simţit şi în învăţământul românesc - cu sau fără statutul de "prioritate naţională" - motiv pentru care trebuie să fim pregătiţi. Vom putea păstra experienţa , va trebui să ne întărim stima de sine, conştiinţa propriei valori şi sentimentele pozitive faţă de elevii noştri iar celelalte vor trebui adaptate din mers. Să aruncăm deci o privire la previziunile referitoare la sistemul de învăţământ public:

Creşterea numărului de şcoli care asigură servicii complete (full-service community schools).

În astfel de şcoli, comunitatea (mai ales prin programe de implicare activă a părinţilor), agenţiile şi companiile locale vor asigura elevilor o dezvoltare completă prin angajarea de specialişti în fiecare domeniu: consultanţi în afaceri, terapeuţi, analişti, futurologi, nutriţionişti, bucătari, stilişti, designeri, etc. În aceste şcoli accentul se pune pe prevenirea şi nu pe soluţionarea eventualelor probleme.

Înfiinţarea de organizaţii locale în parteneriat cu şcolile

Acestea vor sprijini proiecte de dezvoltare social-emoţională a elevilor şi profesorilor prin programe de dezvoltare personală, de autocunoaştere şi motivare pentru succes. Dacă aprofundăm istoria educaţiei şi a evoluţiei umane observăm că totul porneşte de la dezvoltarea caracterului şi aşa ar trebui să rămână.

“Joaca în serios” (Serious Gaming)

Jocurile educaţionale pe calculator vor deveni potenţiali factori motivaţionali şi instrumente de evaluare incluse în curriculum. Acestea vor putea uşura acumularea de noi cunoştinţe şi vor diversifica modalităţile de învăţare ale elevilor, vor deveni mijloace de evaluare obiectivă şi vor putea determina tendinţe naţionale în educaţie. Totodată, tehnologiile bazate pe “Joaca în serios” vor permite educatorilor îmbunătăţirea strategiilor de predare şi evaluare. Un astfel de exemplu îl constituie proiectul ‘’River City’’ care se va finaliza în vara anului 2009, proiect finanţat de ‘’National Science Foundation’’ şi derulat în şcoli din SUA, Canada şi Mexic.

Introducerea ‘’codului de conduită on-line’’ ca disciplină de studiu

Elevii vor trebui conştientizaţi referitor la securitatea lor în mediul virtual, vor fi învăţaţi cum să-şi gestioneze contactele, conturile, profilurile, vor învăţa că emailul nu e niciodata cu adevărat personal şi că există undeva o copie în cyberspace. În şcolile publice din Virginia sunt predate ‘’Internet-safety lessons’’ iar Texas şi Illinois au adoptat deja legi care să le încurajeze.

Mediatizarea invazivă va necesita o predare defensivă

Elevii vor invăţa să devină consumatori şi producători de media înţelepţi şi selectivi. Astfel, ei vor putea accesa, înţelege, analiza, evalua, folosi şi crea mesaje în orice mediu, incluzând tiparul, televiziunea, telefonia, PDA, internetul etc. Vor putea recunoaşte validitatea unor informaţii, substratul mesajului dintr-o ştire sau o reclamă, vor putea identifica trucurile inducerii anumitor stări în urma vizionării unui videoclip şi vor putea produce la rându-le materiale performante. Va fi probabil o luptă a tehnicilor de manipulare din care ştiinţele psihologiei vor avea de câştigat.

Colaborarea profesor-elev în afara clasei

O tehnologie simplă cu un nume prietenos – WIKI – creată în 2004 va dezvolta din ce în ce mai mult creativitatea şi cooperarea online. Wiki-urile sunt site-uri gratuite pentru cititori şi editori, cu buget propriu obţinut din reclame (Wikipedia). În prezent sunt considerate clase virtuale paralele unde pot fi organizate grupuri de lucru la care oricine poate contribui şi pe care oricine le poate vizualiza, profesorul fiind administrator. Se aseamănă dintr-un anume punct de vedere cu webinarele însă conţin în mare parte suport textual informaţional.

Generaţiile viitoare de profesori vor fi dependenţi de suportul virtual

Nevoia de informaţie actualizată atrage profesorii spre motoare de căutare din ce în ce mai performante. În viitorul nu prea îndepărtat, profesorii experimentaţi vor deveni mentori virtuali, îşi vor susţine colegii mai neexperimentaţi, vor prezenta politicile educaţionale ale şcolii pentru cadrele nou venite în sistem, vor indica link-uri utile pe specialităţi şi vor organiza webinare periodice.

Roboţii vor deveni asistenţi din ce în ce mai apreciaţi ai profesorilor

Utilizarea lor va face parte din curriculum, vor constitui material didactic sau for fi creaţi de către elevi şi profesori, vor simula şi soluţiona diverse probleme, vor participa la concursuri, vor reprezenta grupuri de elevi sau şcoli, vor deveni ‘’animale de companie’’ pentru elevii din ce în ce mai atraşi de aceşti ,,Mini-Me’’. Roboţii vor deveni mai interesanţi decât jocurile pe calculator, elevii vor fi mai atraşi de programarea unui robot faţă de cea a unuicalculator.
Profesorii viitorului vor trebui să cunoască şi să facă uz de suportul social acordat elevilor, să folosească mediul înconjurător, legislaţia şi tehnologia. Se presupune că nu vor avea probleme în folosirea tehnologiei ci în integrarea acesteia în curriculum.

Bibliografie:

  1. International Journal of Learning and Media, the MIT Press,2009.
  2. Edutopia Magazine, februarie 2009
  3. ICT and the Teacher of the Future of the ACS - Conferences in Research and Practice in Information Technology (CRPIT) series, 2009
  4. http://tomorrow.org
  5. http://teacher.scholastic.com/scholasticnews/news/archive.asp?archive=060106


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Imaginea satului in opera lui Ioan Slavi…

IMAGINEA SATULUI ÎN OPERA LUI IOAN SLAVICI                                                                         Prof. Herman Laura Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga”, Baia-Mare                                                                                În pleiada scriitorilor români afirmaţi pe la mijlocul celei de-a doua jumătăţi a secolului...

Read more

Povestea unui om lenes de Ion Creanga, o…

  “POVESTEA UNUI OM LENEŞ”, DE ION CREANGĂ: OMUL NU ERA LENEŞ CI BOLNAV DE MIASTENIA GRAVIS   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, judeţul Dolj     Contrar interpretărilor existente în literatura...

Read more

Metode activ participative folosite in p…

METODE ACTIV-PARTICIPATIVE FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş ,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe...

Read more

Planificare model pentru istorie gimnazi…

Planificare model pentru istorie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Activitatile extracurriculare si impactu…

ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE ȘI IMPACTUL ACESTORA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI Prof. RĂȘCHITOR SIMONA Școala gimnazială C-TIN PANTIRU GRINȚIEȘ, NEAMȚ Oricât ar fi de importantă educaţia  realizată prin procesul de învăţământ, aceasta nu...

Read more

Inspectia de specialitate scop obiective…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA a 5-a Inspectia de specialitate. Scop, obiective, tipuri, etape   Art. 37. -     Inspectia de specialitate reprezinta o activitate complexa de evaluare a competentelor profesionale/activitatii...

Read more

Aplicatii ale trigonometriei in fizica s…

APLICAŢII ALE TRIGONOMETRIEI ÎN FIZICĂ ŞI TOPOGRAFIE   Prof. Carmen Crafcenco Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI   Trigonometria găseşte numeroase aplicaţii în Statică, la compunerea forţelor, în optică dar şi în topografie. Topografia are...

Read more

Gheorghe Asachi si revolutia de la 1848

  GHEORGHE ASACHI ŞI REVOLUŢIA DE LA 1848 Mamalaucă Mariana, profesor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Dezvoltarea unei țări se face prin efortul oamenilor, iar dintre aceștia se evidențiază cei care...

Read more