Softuri pentru harti mentale |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:21 |
SOFTURI PENTRU HĂRȚI MENTALE
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Acest articol prezintă noțiunea de hartă mentală, importanța utilizării acesteia în activitatea de învățare, câteva exemple de softuri pentru hărți mentale, precum și modul de realizare a acestora cu ajutorul aplicației FreeMind.
Cuvinte cheie: învățare, hartă mentală, FreeMind
Harta mentală (mind mapping) este o unealtă cu ajutorul căreia elevii pot învăța mai ușor, pot memora mai mult și își pot organiza mai bine informațiile. Examenele pe care aceștia le susțin pot fi mai bine pregătite utilizând harta mentală. Aceasta se dovedeşte a fi un instrument de nădejde şi pentru studenţi, profesori, oameni de afaceri. În timp, folosirea frecventă a acestui instrument crește capacitatea intelectuală, precum și creativitatea.
Harta mentală este un desen în care sunt concentrate foarte multe informații în jurul unei idei sau a unui concept. Pentru realizarea sa, informațiile trebuie să fie foarte bine înțelese. Cu ajutorul său putem vedea o problemă în ansamblul ei, dar şi în detaliu, ceea ce ne ajută să luăm decizii şi să rezolvăm problema.
Realizarea hărților mentale se poate realiza de mână, cu ajutorul creioanelor colorate, a gumei și a hârtiei, dar și cu ajutorul diferitelor aplicații existente pe Internet. Crearea acestora cu ajutorul softurilor face ca această activitate să fie facilă, ajutându-ne să ne focalizăm mai mult asupra modului său de concepere. În cazul în care dorim să efectuăm modificări în harta mentală realizată, acestea se pot realiza mult mai uşor cu ajutorul softurilor, faţă de varianta clasică în care utilizăm creioane, gumă şi hârtie.
În centrul hărții mentale este trecut subiectul tratat. De la subiectul central pornesc linii către alte subiecte legate de acesta. Apoi, din subiectele derivate din subiectul central, pornesc linii către alte subiecte legate de acestea. Pentru fiecare subiect vom utiliza cuvinte-cheie, aceasta ducând la creșterea gândirii sintetice. Cuvintele-cheie vor fi însoțite de imagini sugestive, care ne vor ajuta să ne reamintim ideea. În final, harta mentală va arăta precum un copac cu multe ramuri, sau precum o caracatiţă cu multe braţe.
Există pe Internet la ora actuală multe aplicaţii gratuite cu ajutorul cărora se pot elabora hărţi mentale, cum ar fi:
-
FreeMind – aflat la adresa http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page,
-
Imindmap – aflat la adresa https://app.imindmap.com,
-
Mind42 – aflat la adresa www.mind42.com,
-
Mindmeister – aflat la adresa https://www.mindmeister.com/,
-
Xmind – aflat la adresa http://www.xmind.net/, ș.a.
FreeMind este o aplicație uşor de utilizat, iar realizarea unei hărți mentale cu ajutorul său presupune parcurgerea următorilor pași:
-
Lansăm în execuţie aplicaţia.
-
În centrul său, în zona New Mind introducem subiectul tratat.
-
Apoi inserăm rând pe rând subiectele legate de subiectul central cu ajutorul opţiunii New Child Node, din meniul Insert. Nodul copil este un nod descendent al unui nod principal din harta mentală. Când utilizăm comanda respectivă suntem poziţionaţi pe nodul căruia dorim să îi adăugăm un nod copil.
-
Dacă pentru un subiect dorim să introducem alt subiect legat de el, ne poziţionăm pe el şi utilizăm din nou opţiunea New Child Node, din meniul Insert.
-
Atunci când dorim să introducem un nod frate utilizăm opţiunea New Sibling Node, din meniul Insert.
-
Ştergerea unui nod se realizează cu ajutorul opţiunii Remove Node din meniul Edit. Mai întâi ne vom poziţiona pe nodul ce urmează a fi şters și apoi dăm comanda de ștergere.
-
Dacă dorim să modificăm textul ce apare într-un nod, efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Node.
-
Pentru formatarea textului dintr-un nod efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Long Node. Va apare fereastra Edit Long Node. Aici putem modifica fontul, dimensiunea acestuia, stilul, culoarea, precum și alinierea. De asemenea, putem insera și tabele, dacă este necesar.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un fişier de pe calculator. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (File Chooser), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea fişierului conectat la nodul respectiv.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un site. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (Text Field), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea site-ului conectat la nodul respectiv.
-
Putem introduce un icon pentru fiecare subiect cu ajutorul opţiunii Icons, din meniul Insert. Există următoarele iconuri: Idea, Question, Important, Stop, No Entry, Info, OK, Not OK, Priority 1, ..., Priority 9, Priority 0, Red Traffic Light, Yellow Traffic Light, Green Traffic Light, Back, Forward, Up, Down, Look Here, I am happy, No mind, Surprising, Angriy, I’m not amused, Dangerous. În partea stângă a ferestrei aplicaţiei FreeMind mai sunt afișate și alte iconuri pe lângă iconuri prezentate anterior.
-
Putem grupa un nod cu nodurile sale copil utilizând opţiunea Cloud, din meniul Insert. Pentru fiecare nor/grupare de noduri putem stabili o culoare cu ajutorul opţiunii Cloud Color, din meniul Format.
-
Harta mentală se salvează cu ajutorul opţinii Save din meniul File, cu extensia mm. Această salvare ne permite ca ulterior să putem efectua modificări, în cazul în care considerăm că este necesar acest lucru.
-
Harta mentală poate fi salvată şi sub formă de imagine, fie cu extensia png, fie cu extensia jpeg. Pentru a salva imaginea cu extensia png utilizăm opţiunea Export As PNG, din meniul File. Opţiunea Export As JPEG, din meniul File salvează imaginea cu extensia jpeg.
S-ar putea ca la început, realizarea hărților mentale să fie dificilă, dar în timp, exersând această tehnică vom ajunge la o anumită măiestrie.
O hartă mentală realizată cu ajutorul aplicaţiei Freemind este prezentată la adresa http://s1067.photobucket.com/user/utilizator1/media/Anul_zpss74y8pig.png.html?sort=3&o=0. Aceasta are extensia png, conţine un nod principal cu patru noduri copii, iar fiecare nod copil are la rândul său trei noduri copii. Nodurile sale au fost grupate în patru „nori”. Pentru realizarea hărţii mentale s-au utilizat culori şi iconuri diferite.
Cadrele didactice pot utiliza hărţile mentale atât în predare, cât şi în evaluare, iar elevii le pot folosi cu succes în învăţare.
Bibliografie
-
Christian Drapeau, Învață cum să înveți repede, Editura Teora, București, 2004
-
http://mashable.com/2013/09/25/mind-mapping-tools/#cjbAbnyjqGqa Accesat 21 mai, 2016
-
http://www.open-of-course.org/courses/course/view.php?id=10 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.sergiubaltatescu.info/cursuri/cursuri-de-master/managementul-performantei/seminar-1---harti-mentale Accesat 21 mai, 2016
-
https://technofabulousstuff.wikispaces.com/file/view/click2try_freemind81_Tutorial.pdf Accesat 23 mai, 2016
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
PELERINAJUL - O ALTERNATIVĂ PENTRU SĂPTĂMÂNA
“SĂ ŞTIU MAI MULT, SĂ FIU MAI BUN!”
Crafcenco Carmen, profesor matematică
Liceul Teoretic “Mircea Eliade”, Galaţi
Fie „Şcoala altfel” sau săptămâna din anul acesta „ Şă ştiu... Read more
Planificare model pentru educatie plastica invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
PREDAREA NOŢIUNILOR DE TEORIA NUMERELOR
Profesor Voinea-Axinte Costică
Liceul Tehnologic ”Elie Radu” Botoşani
În literatura de specialitate s-a cristalizat teoria că noţiunile şi cunoştinţele se pot ordona, pentru predare-învăţare în două sisteme: sistemul... Read more
DESPRE EDUCAŢIA ADULŢILOR, COLABORAREA
ŞCOALÃ-FAMILIE ŞI MANAGEMENTUL COMUNICÃRII
Prof. Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Educatia este forma de adaptare esentialã a omului la... Read more
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL III
PARTICIPAREA ELEVILOR LA ACTIVITĂŢILE DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN FUNCŢIE DE STAREA LOR DE SĂNĂTATE
Art.12. Funcţia principală... Read more
SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE
A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ
Prof. Curticăpean Aurelian
Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului... Read more

POINTS OF VIEW ON USING COURSE BOOKS, AUTHENTIC MATERIALS
Autor: Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I
Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor
The books seem to appeal both to the teacher... Read more
EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ – RESURSĂ PENTRU DEZVOLTAREA COMUNITĂȚILOR MULTICULTURALE
Profesor învățământ primar: Vultur Daniela Maria
Școala cu clasele I – VIII, Dudeștii Noi, Timiș
Abordarea interculturală, nu este o nouă știință ci o... Read more
INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL
Andrei Roxana, profesor
Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi
Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind…
JOCURILE VIDEO DEZVOLTĂ MEMORIA ACTIVĂ A COPIILOR
Prof. Alina Elena Turcescu
Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești
Studii științifice și experiemente realizate în cadrul…
CAPITOLUL V
Validarea concursului si repartizarea candidatilor pe posturi didactice/catedre
in unitati de invatamant particular
din invatamantul preuniversitar
Art. 21. -
(1) In invatamantul particular, validarea concursurilor si angajarea pe post…
DESPRE CREATIVITATE
Prof. drd. Bizo Ioana
Grup Şcolar „Aurel Vlaicu”, Baia Mare
Studiul de fatã îsi propune sã prezinte diferitele acceptiuni ale substantivului „creativitate” de-a lungul timpului, prezentând totodatã diferitele grade ale…
PREOCUPÃRI LITERARE
PREMERGÃTOARE CERCULUI LITERAR DE LA SIBIU
Nevodenszki Sorina, institutor
Şcoala cu clasele I – VIII Sânandrei, jud. Timis
Victor Iancu, renumit estetician al perioadei interbelice, se aflã printre cei mai…
ROLUL LECTURII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITÃŢII COPILULUI
CÃLÃTORIE SPRE INIMÃ ŞI MINTE ...
Prof. Popescu Ileana - Alina (limba si literatura românã)
Şcoala”Arhitect T. T. Socolescu”, com. Pãulesti, Judetul Prahova
Literatura – „scop absolut…
1. LA NIVELUL DIRECTORULUI
Nr. crt.
Tipul documentului
Numele documentului
1.
Documente de proiectare
1.1. Planul de dezvoltare instituţională al unităţii.
1.2. Oferta educaţională a unităţii.
1.3. Planul managerial anual.
1.4. Programe manageriale semestriale.
2.
Documente de evidenţă
2.1. Contract de…
Planificare model pentru istorie gimnaziu
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de…
REGULAMENTUL FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL DE POEZIE ŞI EPIGRAME
„ROMEO ŞI JULIETA LA MIZIL”
ED. A V-A, 2011-2012
FĂRĂ TAXĂ!
„Mizilul!... Aşezată la poalele Tohanilor, celebre podgorii, această urbe - o grădină - se răsfaţă cu…
|