Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - plante etnobotanice
Duminică, 25 Aprilie 2010 21:40

13. Plantele etnobotanice

 

 

Plantele psihogene sau plantele psihotrope sunt acele plante care produc schimbări în ceea ce priveşte modul de gândire, de a percepe lucrurile din jur sau dispoziţia persoanelor care le utilizează. Plante etnobotanice au efecte similare drogurilor, inhibă emisfera cerebrala stângă unde se găsesc funcţiile ce ţin de raţionalitate şi activează emisfera cerebrală dreaptă a cărei funcţie este intuiţia.

Plantele halucinogene induc efecte fiziologice şi mentale care cuprind în special perturbări ale comportamentului, ale funcţiilor cognitive şi ale percepţiei, care se pot perturba până la instalarea halucinaţiilor, adică la modificarea realităţii.

Aproape 98% din produsele etnobotanice, vândute în magazinele de profil, prezintă pericol pentru sănătate, fiind vorba de plante cu efect halucinogen, dar şi de plante obişnuite, stropite cu substanţe interzise.

Folosirea plantelor psihotrope a crescut puternic în societăţile occidentale moderne. Principalii consumatori de produse etnobotanice din România sunt adolescenţi sau adulţi tineri, iar în cazul celor care au început să consume produse etnobotanice s-a constatat o degradare fizică şi psihică în trei luni de la începerea consumului.

Centrul European pentru Monitorizarea Drogurilor şi Dependenţei de Droguri (EMCDDA) a analizat componenţa celei mai des întâlnite game de produse, vândute sub numele de „Spice”. În urma unor cercetări care au decodificat structura moleculară şi biochimică a ierburilor, cercetătorii au descoperit că efectele halucinogene descrise de consumatori sunt cauzate de nişte substanţe sintetice, adăugate de către producători, care poartă numele de canabinoide. Cei mai întâlniţi compuşi chimici sunt JWC-018, HU-210 şi CP 47, 497.


Aceştia sunt receptori canabinoizi care se fixează pe o celulă şi declanşează activitatea acesteia, generând un efect psihoactiv. Substanţele pot fi de sute de ori mai puternice decât THC, elementul psihoactiv din canabis. Pentru a masca adăugarea componenţilor chimici sintetici, producătorii completează amestecul cu o cantitate mare de substanţe care nu prezintă niciun risc, precum vitamina E, cafeină sau mentol. De asemenea, unele dintre amestecuri pot avea chiar reziduuri de metale grele, periculoase pentru organism.

Aceste produse se comercializează în special sub formă de ţigări, comprimate, pulberi, fragmente vegetale ambalate în plicuri, sub denumite denumiri ca: Spice Gold, Genie, Pulse, Spice Diamond, Wild Opium Mix, Mojo, Shunk, Smoke, Hummer, Fly Agaric Mushroom, sau plante celebre ca zorele, salvia, cornul secarei, mitragina, keraton, etc.

Consumul de etnobotanice este mai periculos decât cel de droguri, pentru că nu sunt cunoscute efectele pe care aceste produse îl pot avea şi, prin urmare, medicii nu ştiu ce tratamente pot aplica.

Plantele etnobotanice halucinogene pot acţiona asupra organismului în diverse moduri. Pe termen scurt, persoana care a utilizat acest produse poate resimţi diverse efecte fizice:

· Dureri puternice de cap;

· Ameţeli, senzaţie de greaţă şi vărsături;

· Creşterea frecvenţei cardiace;

· Creşterea tensiunii arteriale;

· Transpiraţie excesivă;

· Dilatarea pupilelor;

· Tremurături ale corpului.

Efectele psihice produse de folosirea plantelor psihotrope sunt:

· Stări confuzionale – pierderea identităţii;

· Dispoziţii schimbătoare;

· Atacuri severe de panică, senzaţie de moarte iminentă;

· Râs fără motiv, euforie, relaxare;

· Imposibilitatea de a se concentra şi memora, diminuarea atenţiei;

· Probleme de raţionament logic, clarviziuni;

· Iluzii senzoriale şi distorsiuni spaţio-temporale;

· Halucinaţii, senzaţia decorporalizării (ieşirii-expulzării din corp);

· Senzaţie de omniscienţă (persoana se crede atotcunoscătoare);

· Frică, anxietate, angoasă, tristeţe, iritabilitate, paranoia, etc.

Ceea ce este deosebit de important de specificat este că anumite persoane pot manifesta halucinaţii deosebit de grave care pot deveni extrem de periculoase atât pentru ele, cât şi pentru cei din jur.

 

 

Plantele şi substanţele etnobotanice interzise în România

Printr-o Ordonanţă de Urgenţă adoptată în data de 10 februarie de Guvernul României, au fost interzise 36 de plante şi substanţe etnobotanice cu caracter halucinogen. Persoanele care comercializează sau consumă una dintre aceste plante psihotrope riscă să fie pedepsite cu închisoarea.

Plante interzise:

Anumite specii de salvie (Salvia divinorum Epling & Játiva). Planta produce halucinaţii – se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Anumite specii de mitragina (Mitragyna speciosa Korth (Kratom). Planta are efecte similare cocainei, care creează dependenţă - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Ciuperci interzise:

Amanita muscaria - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Amanita pantherina - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Toate speciile din genul Psilocybe - planta care produce halucinaţii, cu efecte similare LSD (Acidul Lisergic) - se pedepseşte cu închisoarea de la 10-20 ani.

Substanţe interzise:

LSA (amida acidului lisergic) - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Ketamina - creează dependenţă şi poate provoca chiar şi deces - se pedepseste cu închisoarea de la 3-15 ani.

Derivaţi din piperazina - produce halucinaţii - se pedepseşte cu închisoarea de la 10-20 ani.

Sare de baie (Mefedrona) - au fost înregistrate cazuri de deces - se pedepseşte cu închisoare de la 10-20 ani.

 

Lista substanţelor interzise de Guvern este următoarea:

· DOC (2,5-dimetoxi-4-cloroamfetamin) = 1-(4-clor-2,5-dimetoxifenil)propan-2-amina

· DOI (2,5-dimetoxi-4-iodoamfetamina) = 1-(2,5-dimetoxi-4-iodofenil)-propan-2-amina

· 4-metilmetcatinona (mefedrona) = 1-(4-metilfenil)-2-metilaminopropan-1-ona

· Fluorometcatinona (flefedrona) = 1-(fluorofenil)-2-(metilamino)propan-1-ona

· 4-metoximetcatinona (metedrona) = 1-(4-metoxifenil)-2-(metilamino)propan-1-ona

· ß-ceto-MDMA (metilona) = 2-metilamino-1-(3,4-metilendioxifenil)propan-1-ona

· ß-ceto-MBDB (butilona) = 1-(1,3-benzodioxol-5-il)-2-(metilamino)butan-1-ona

· CPP (clorofenilpiperazina)

· TFMPP (trifluorometilfenilpiperazina)

· BZP (benzilpiperazina)

· CP 47,497 = 2-(3-hidroxiciclohexil)-5-(2-metiloctan-2-il)fenol

· JWH-018 = Naftalen-1-il-(1-pentilindol-3-il)metanona

· Indanylamphetamine

· Toate speciile din genul Psilocybe

· Amida acidului lisergic

· Rivea Corymbosa (L.) Hallier f.

· Toate speciile din genul Argyreia

· Nymphaea caerulea Sav.

· Acid ibotenic

· Muscimol

· Amanita muscaria (L:Fr.) Lam

· Amanita pantherina

· Ketamina

· Salvia divinorum Epling & Jativa

· Salvinorin A-F

· Tabernanthe iboga (L.) Nutt.

· Ibogaina

· Mitragyna speciosa Korth (Kratom)

· 7-hidroximitragynina

· Mitragyna

· Nitril de amil

· Bromo-dragonfly = 1-(8-Bromobenzodifuran-4-il)-2-aminopropan

· Gama-butirolactona (GBL) = Dihdrofuran-2(3H)-ona

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:06
 

Revista cu ISSN

Impreuna prin arta

ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ   Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele   Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât...

Read more

Activitatea asociatiei sportive scolare

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR      CAPITOLUL X    ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI SPORTIVE ŞCOLARE  Art.47. Asociaţia sportivă reprezintă principala formă extraşcolară de organizare a activităţilor competiţionale şi necompetiţionale ale...

Read more

Suflet garbov in preajma luminii

SUFLET GÂRBOV ÎN PREAJMA LUMINII Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca Rezumat: Despre Dumnezeu nu trebuie să taci....

Read more

Tematica activitatilor de educatie rutie…

TEMATICA ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE RUTIERĂ ABORDARE DIDACTICĂ   În vederea realizării unei educaţii rutiere eficiente, continue şi coerente a preşcolarilor şi elevilor, educatorilor li se recomandă: - abordarea transdisciplinară (utilizarea contextelor rutiere ca studii...

Read more

De ce educatia

DE CE EDUCAȚIA? Profesor gr.did.I Alina Elena Turcescu Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești Cel mai mare dușman al nostru suntem noi. Când ceva...

Read more

Formarea continua e-learning

FORMAREA CONTINUÃ e-LEARNING   Simona Maria Doncilã, profesor Grup Şcolar „Demostene Botez” Trusesti - Botosani     Lumea de astãzi se bazeazã pe inovare rapidã. Pe mãsurã ce trece la o economie bazatã pe cunoastere,...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE CAE 2013 - Concursuri naţionale -   Proiectul:____________________________________________________________________________   Instituţia:____________________________________________________________________________ Buget (total şi solicitat): total:__________________       solicitat MECTS:____________________ Nr. participanţi:__________________ Perioada de desfăşurare a etapei finale:_____________________________________________________

Read more