Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Stimularea gustului pentru lectura la scolarul mic
Scris de administrator   
Joi, 08 Februarie 2018 21:49

STIMULAREA gustului pentru lecturǎ lA ŞCOLARUL MIC

prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia

Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara

Cu toatǎ amploarea pe care au luat-o mijloacele audio-vizuale în difuzarea culturii, cartea şi lectura ei rǎmân calea cea mai sigurǎ pentru formarea culturii generale, pentru formarea personalitǎţii cititorului.

Ỉn urmǎ cu sute de ani, Miron Costin spunea: „cǎ nu iaşte mai frumoasǎ şi mai de folos în toatǎ viaţa omului zǎbavǎ decât cetitul cǎrţilor”, realizând o caracterizare metaforicǎ atât de izbutitǎ a lecturii în viaţa omului.

Lectura este un instrument care dezvoltǎ posibilitǎţile de comunicare între oameni, fǎcându-se ecoul capacitǎţilor de gândire şi limbaj; un instrument dintre cele mai preţioase ale activitǎţii intelectuale şi de petrecere minunatǎ a timpului liber; de cantitatea şi calitatea lecturii depinzând armonizarea personalitǎţii umane.

Importanţa lecturii constǎ în faptul cǎ ea contribuie la îmbogǎţirea şi dezvoltarea cunoştinţelor elevilor, la formarea gustului pentru citire independentǎ, la dezvoltarea vocabularului elevilor, la formarea unei atitudini pozitive.

Perioada de formare a gustului pentru lecturǎ coincide cu cea în care se pun bazele citirii, clasele I-IV. De aceea, învǎţǎtorul trebuie sǎ aplice şi sǎ cunoascǎ modalitǎţile cele mai eficiente de formare a gustului pentru lecturǎ, încǎ din clasa I.

Ỉn primul rând, el trebuie sǎ asigure tuturor copiilor posibilitatea de a-şi însuşi tehnica citirii corecte, rapide, conştiente şi fluente. De asemenea, sǎ-i obişnuiascǎ pe elevi sǎ lucreze cu cartea, sǎ se orienteze în textul citit, sǎ utilizeze dicţionarele, fişele de lecturǎ, fişele cu citate etc.

Lecturile selectate pentru şcolarii mici sunt cele create de marea literaturǎ clasicǎ şi popularǎ care, chiar dacǎ nu au fost destinate copiilor, sunt accesibile acestora sau lecturile care se adreseazǎ direct copiilor, cum ar fi: „Poveşti” de Ion Creangǎ, „Basme” de P. Ispirescu, unele poveşti ale lui M. Sadoveanu („Dumbrava minunatǎ”, „Fǎt Frumos”) şi ale lui E. Gârleanu („Din lumea celor care nu cuvântǎ”) . Din cǎrţi elevii aflǎ lucruri interesante despre mediul înconjurǎtor, despre viaţa oamneilor şi a animalelor, despre trecutul istoric al poporului, despre muncǎ şi profesiuni, educaţie cultural – artisticǎ şi moral religioasǎ.

La aceastǎ vârstǎ, lectura lasǎ impresii deosebit de vii care pot determina atitudinea şi comportamentul viitor al copilului. De aceea, încǎ din clasele primare, este necesar sǎ cunoaştem ce şi cât citesc copiii, respectând particularitǎţile lor de vârstǎ.

Recomandarea lecturii o fac învǎţǎtorul, pǎrinţii şi bibliotecarul şcolii, ţinând seama de gusturile şi interesul elevilor la aceastǎ vârstǎ. Lectura recomandatǎ nu trebuie sǎ fie perceputǎ de şcolari ca o obligaţie obositoare, deoarece va fi privitǎ şi tratatǎ ca atare.

La clasa a doua, elevul trebuie învǎţat sǎ reţinǎ titlul cǎrţii, sǎ poatǎ rǎspundǎ mai mult sau mai puţin dezvoltat la întrebǎrile învǎţǎtorului, sǎ recunoascǎ o lecturǎ dupǎ un fragment din ea sau dupǎ ilustraţii, sǎ ordoneze ilustraţii în legǎturǎ de o lecturǎ, sǎ participe la concursuri, sǎ adopte o atitudine şi un comportament adecvat. Ỉnvǎţǎtorul trebuie sǎ transforme elevul din ascultǎtor pasiv în cititor activ care sǎ-şi procure singur bucuria lecturii.

Ỉn practica şcolarǎ se pot folosi o multitudine de forme care sǎ trezeascǎ interesul pentru lecturǎ, sǎ-l dezvolte şi sǎ-l menţinǎ.

Una dintre cele mai utilizate tehnici în scopul dezvoltǎrii la elevi a gustului pentru citit – lecturǎ este citirea expresivǎ de cǎtre învǎţǎtor a unor texte accesibile vârstei, dar neapǎrat interesante.

Se pot face audiţii ale unor casete, CD-uri cu poveşti sau poezii citite (recitate) de actori consacraţi, vizionarea unor spectacole de pǎpuşi, teatru, film.

Un alt mijloc ar putea fi povestirea realizatǎ de învǎţǎtor sau în cazul unei lecturi citite de elevi începutǎ de acesta şi terminatǎ de ei. Povestirea realizatǎ de copii îi îndeamnǎ pe ceilalţi colegi sǎ citeascǎ şi ei lecturile ascultate.

O metodǎ care asigurǎ creşterea interesului este citirea fragmentatǎ sau întreruptǎ în momentul cel mai interesant şi solicitarea copiilor sǎ continue ei lectura.

Alte metode pentru trezirea gustului pentru citit şi lecturǎ ar putea fi notiţele cu privire la cǎrţile citite, mai întâi doar titlul şi autorul, însoţite de desen care sǎ sintetizeze conţinutul, mai târziu cu notarea pe scurt a conţinutului, a unor fragmente, expresii sau cuvinte care le-au plǎcut mai mult.

Pot fi folosite şi fişele cu citate, dar în cadrul claselor a III-a, a IV-a, acestea putând fi utilizate în orele de limbǎ şi literaturǎ românǎ în special la compuneri.

Se poate recurge, de asemenea, la citirea selectivǎ din operele unor scriitori de valoare, accesibile vârstei copiilor sau la expoziţiile carte, lansare de carte.

O metodǎ extrem de interesantǎ şi atractivǎ poate fi şezǎtoarea literarǎ unde copiii pot povesti, spune ghicitori, prezintǎ dramatizǎri, întrecându-se în interpretare frumoasǎ. Dramatizǎrile sunt mult agreate de copii deoarece se pot identifica cu eroii poveştilor pe care le citesc.

Uneori chiar elevii pot recomanda anumite lecturi. Aceastǎ formǎ de stimulare a celor mai buni cititori prin prezentarea lor în faţa clasei trezeşte şi în ceilalţi elevi dorinţa de a citi mai bine printre a fi ales ca prezentator.

De o mare importanţǎ în educarea gustului pentru lecturǎ este colaborarea învǎţǎtorului cu familiile elevilor pentru a realiza o îndrumare corectǎ şi în afara şcolii, cu bibliotecile şcolare pentru a oferi elevilor cǎrţi potrivite vârstei, atractive, valoroase din punct de vedere literar.

Cu cât vor citi mai mult, cu atât vor înţelege copiii cǎ mare e puterea cǎrţii, cǎ acest minunat ospǎţ al gândurilor la care este invitat în timpul liber, este un prieten în compania cǎruia niciodatǎ nu este sigur.

Cartea – nu face zgomot, nu se supǎrǎ cǎ o ţii prea mult sub ochii tăi, nici nervi nu face dacǎ o pǎrǎseşti.Ea te face sǎ vibrezi la ceea ce nu-ţi oferă viaţa, îţi lasǎ rǎgaz sǎ meditezi, te urmǎreşte cu stǎruinţǎ în gând, te recheamǎ insistent sǎ o iei dacǎ a fost bine, dacǎ ţi-a plǎcut.

Cartea e darnicǎ pentru oricine.

BIBLIOGRAFIE

  • Nuţǎ, S.,Metodica predǎrii limbii române în clasele primare, Ed. Aramis, Bucureşti, 2000;
  • Şincan, E., Ỉndrumǎtor pentru învǎţǎtori, pǎrinţi şi copii, Ed. Gh. Alexandrescu, Craiova, 1993.

 

 

Revista cu ISSN

Proiect educational Vreau sa fiu student

PROIECT EDUCAŢIONAL ,,VREAU SĂ FIU STUDENT”   Prof. drd. Simion Rozaura Liceul Pedagogic Regele Ferdinand   Rezumatul lucrării Odată ajuns la vârsta majoratului, fiecare elev se gândeşte la viitorul său, încercând să facă alegerea optimă....

Read more

educatia ecologica la ciclul primar

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ LA CICLUL PRIMAR   Prof. Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud. Timiş „Nu putem schimba pe alţii, dar dacă ne putem...

Read more

Proiect consiliere psihopedagogica

PROIECT CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICĂ     Prof.  Ciucă (Stan) Cristina Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău   - Studiu de caz-     I. Prezentarea cazului În anul şcolar 2010-2011 a fost înscris în clasa I elevul B.N. cu...

Read more

Bacalaureat 2016

Bacalaureat 2016 Vezi Ordinul MECS nr. 5080/31.08.2015 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national 2016.

Read more

Abardorarea educatiei din perspectiva dr…

ABORDAREA EDUCAȚIEI DIN PERSPECTIVA DREPTURILOR OMULUI Berea Alexandra-Elena, prof. înv. primar la Școala Gimnazială Nr.5 Piatra-Neamț Școala este un mediu care trebuie să-i pregătească astăzi pe adulții de mâine. Dacă...

Read more

Modificari privind normele metodologice …

Modificari privind normele metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare     Vezi ordin nr. 6.370 din 6 decembrie 2012 privind modificarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare a personalului de...

Read more

Jocurile dinamice si jocurile pregatitoa…

JOCURILE DINAMICE ŞI JOCURILE PREGĂTITOARE-MIJLOACE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE INIŢIERE ÎN JOCUL DE VOLEI   Profesor Drăgoiu Toma Liceul Hercules Băile Herculane   Voleiul este un joc sportiv care se bucură de o largă apreciere...

Read more

Mapa dirigintelui

MAPA DIRIGINTELUI   Află câteva recomandări privind ora de consiliere. Află ce trebuie documente trebuie să conţină mapa dirigintelui.   Recomandări: §         utilizarea metodelor interactive în cadrul orei de consiliere; §         colaborarea permanentă cu...

Read more