Studiu privind influenta parintilor asupra copiilor in alegerea carierei |
Marţi, 08 Mai 2012 21:09 |
STUDIU PRIVIND INFLUENȚA PĂRINȚILOR
ASUPRA COPIILOR ÎN ALEGEREA CARIEREI
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Alegerea carierei reprezintă o etapă importantă în viața fiecărui individ, este un proces care necesită gândire și autocunoaștere. Deseori, se întâmplă ca în alegerea carierei să intervină diverși factori atât externi, cât și interni. Deoarece societatea a conștientizat importanța alegerii corecte a unei cariere, s-a dezvoltat consilierea profesională, vocațională, carierei, dar, totuși, constatăm că, de multe ori, se întâmplă ca părinții să decidă în locul copiilor, atunci când aceștia fac primii pași spre băncile liceului.
Cuvinte cheie: consilierea carierei, alegerea carierei, influențe, opțiunea profesională, ideal, orientarea carierei.
Consilierea carierei constă în dezvoltarea capacității de planificare a carierei prin intermediul consilierului care îi oferă clientului sprijinul și asistență de specialitate cu scopul de a alege acele profesii, ocupații care corespund cel mai bine nevoilor, intereselor și idealurilor acestuia. Astfel, activitățile de consiliere a carierei urmăresc dezvoltarea personală și înzestrarea individului cu cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere.
Alegerea carierei implică mai multe hotărâri, desfășurate pe termen mediu sau lung, toate acestea în contextul definirii intereselor personale, competențelor și potențialului personal, profesional, în contextul clarificării unei ierarhii ale valorilor profesionale, vorbindu-se despre munca înțeleasă ca o chemare, ca un blestem, ca un drept fundamental al omului, ca pe o marfă sau ca exercitare a unei profesii.
Asupra unei persoane apar diverse influențe, unele cu un grad mai scăzut, iar altele mai ridicat. Primii factori care-i influențează pe copii sunt chiar părinții; familia are o mare putere de decizie, reușind cu succes să-i influențeze pe copii, ajungând apoi la intrebarea dacă părintii l-au influențat pe copil în mod benefic sau dacă este atras de ceea ce urmeaza să facă pentru că deseori se întâmplă ca alegerea părinților să nu fie pe placul copiilor.
De foarte multe ori, influența părinților în alegerea carierei este decisivă. Modelele comportamentale vehiculate în familie și atitudinile părinților vor fi preluate de copii, contribuind la conturarea alegerilor. Datorită legăturilor psihoafective intrafamiliale, părinții își supraapreciază copiii și le impun trasee educaționale și profesionale la care aceștia nu aderă sau care nu sunt compatibile cu atitudinile și interesele lor.
Optiunea profesională este privită ca expresie a personalității individului; alegând o anumită profesie, individul optează pentru un mod de viață, un rol și un statut social. Cu cât gradul de congruență între individ și mediul ocupațional este mai mare, cu atât crește șansa de satisfacție profesională, stabilitate și succes profesional. De aceea, este important ca părintele să înțeleagă impactul influenței sale asupra carierei copilului său, să știe cum să își ajute copilul să își aleagă parcursul profesional, este important ca acesta să încurajeze mereu îmbunătățirea comunicării din cadrul familial.
Ideal ar fi ca părinții să nu mai decidă în locul copiilor, ci să-i lase pe ei să hotărască ce vor să facă mai departe, să încerce să-i cunoască mai bine și să-i înțeleagă în alegerea făcută, să le cunoască nevoile, interesele și abilitățile.
Trebuie avut în vedere faptul că structura personalității la adolescență este mereu în curs de modelare. Această perioadă de explorare, de adaptare aduce o notă de vulnerabilitate individului, care se pare că poate fi ușor influențabil în unele direcții cum ar fi alegerea unei cariere.
Pentru părinți, alegerea viitorului copilului a devenit o obișnuință. Psihologia si practica de specialitate arată că incompatibilitatea dintre așteptările părinților cu privire la alegerea carierei copilului lor și așteptările acestora din urmă poate genera conflicte și chiar adâncirea golului dintre generații, poate duce la o relație tensionantă și rece între copii și părinți, copiii începând să-i privească cu alți ochi pe părinți. Impunerea unei anumite cariere poate genera atitudini de dispreț, poate chiar și comportament deviant, orientat spre a demonstra faptul că decizia îi aparține copilului, care dorește să se afirme ca individ și personalitate. Părintele prea permisiv sau cel care nu se implică deloc în decizia de carieră riscă să depriveze copilul de o viziune matură asupra lucrurilor, riscă să creeze o prăpastie între el și copil, pierde din vedere aportul pozitiv pe care îl poate aduce în viața copilului său.
Orientarea carierei reprezintă modalitatea prin care individul își asumă responsabilitatea căci prin intermediul ei individul se autoevaluează. Colaborarea dintre familie, consilier și copil în procesul alegerii carierei este foarte importantă deoarece efectele benefice se produc atât la nivelul personalității individului, care devine agentul propriei schimbări, cât și la nivelul muncii sale, care devine performanță, aducatoare de satisfacții.
BIBLIOGRAFIE:
Dumitru, I., A., Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Editura Polirom, Iași, 2008.
Zlate, M., Tratat de psihologie organizațional-managerială, vol. I, Editura Polirom, Iași, 2008.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
APLICAREA METODELOR ACTIVE PENTRU EFICIENTIZAREA PREDĂRII-ÎNVĂŢĂRII ŞTIINŢELOR NATURII LA CLASELE I-IV
Inst. Filip Mioara Vasilica
Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 2 /Structură, Piatra-Neamţ
Prin utilizarea metodelor activ-participative şi... Read more
CONCEPtIA ESTETICÃ A LUI LIVIU REBREANU
Profesor Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Conceptia esteticã a lui Liviu Rebreanu se regãseste... Read more
CAPITOLUL IV
Desfasurarea concursului
Art. 18. -
(1) Dupa validarea dosarelor de concurs si afisarea listei candidatilor admisi pentru sustinerea probelor de concurs, comisia de organizare si desfasurare a concursului afiseaza... Read more
CAPITOLUL V
Validarea concursului si repartizarea candidatilor pe posturi didactice/catedre
in unitati de invatamant particular
din invatamantul preuniversitar
Art. 21. -
(1) In invatamantul particular, validarea concursurilor si angajarea pe post... Read more
STUDIU - DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII ELEVILOR- OBIECTIV PRIORITAR AL ȘCOLARITĂȚII MICI
înv. Gligor Dana,
Școala Gimnazială Cîmpeni
Cu toții, părinți și dascăli, ne dorim un copil creativ, imaginativ care să picteze aşa... Read more
LIMBAJUL ÎN PERIOADA ŞCOLARĂ MICĂ
Prof. Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Judeţul Timiş
Perioada şcolară mică (6/7-10/11 ani), de la intrarea copilului în şcoală şi terminarea ciclului primar,... Read more
 MARI MATEMATICIENI AI ANTICHITĂŢII
Prof. Popp Loredana
Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI
Euclid din Alexandria
Euclid din Alexandria originar din Damasc(ca. 325 î. Hr, 265 î. Hr) a fost un matematician grec care a... Read more
ELEMENTE DE DEONTOLOGIE A EVALUARII IN CONTEXTUL
CREȘTERII CALITĂŢII ACTULUI EDUCAȚIONAL
LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Prof. Petruţ Steliana
Grup Şcolar „Mihai Eminescu„ Jimbolia-Timiş
„Exemplul este cel mai de seamă mijloc educativ, în tot cursul vieţii,... Read more
CE ESTE EVALUAREA REZULTATELOR ŞCOLARE?
Prof. DOBREA MONICA
Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău
Procesul de învăţământ reprezintă subsistemul praxiologic al sistemului de învăţământ, finalizat la nivelul… 2 tabere de limba engleza in Anglia,
oferite gratuit la concursul national de engleza
Mirunette Language Competition!
Mirunette International Education a dat startul concursului national de limba engleza Mirunette Language Competition, editia…
TURISMUL ROMÂNIEI PE REGIUNI DE DEZVOLTARE
Prof. Bozgan Adriana
Col. Tehnic “Regele Ferdinand I”, Timişoara
Necesitatea elaborării strategiei de ecoturism
Ariile naturale deţin atuuri importante pentru dezvoltarea activităţilor recreative, activităţi ce pot aduce venituri…
ANALYSE CONTRASTIVE: POINTS THÉORIQUES
Marta Negraia, Şcoala nr. 12 “Miron Costin”, Scoala nr. 1 “Nicolae Mantu”,
Liceul Teoretic Dunărea, Galaţi
L’analyse contrastive suppose la comparaison des deux langues en contact, une… FREINET: PEDAGOGIE NOUVELLE OU NOUVELLE PEDAGOGIE?
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIS
La pédagogie nouvelle n'est pas un courant homogène puisque s'y côtoient des approches relevant de divers courants en… EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ
Prof. Nuți Gălețeanu
Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București
Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum… STUDIU – PRIVIND NEVOILE DE EDUCAŢIE ALE ELEVILOR PENTRU A PREVENI SITUAŢIILE DE EŞEC ŞCOLAR
Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog
Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov
Studiul urmăreşte investigarea şi… STUDIU ŞTIINŢIFIC PRIVIND
STABILIZAREA ŞI LIMPEZIREA VINURILOR CU BENTONITĂ
Profesor Ciobanu Ileana
Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Craiova, Dolj
Rezumat
Bentonizarea, ca orice tratament, trebuie să corespundă scopului pentru…
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 23. -
(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, precum si plata cadrelor…
|