Studiu privind influenta parintilor asupra copiilor in alegerea carierei |
Marţi, 08 Mai 2012 21:09 |
STUDIU PRIVIND INFLUENȚA PĂRINȚILOR
ASUPRA COPIILOR ÎN ALEGEREA CARIEREI
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Alegerea carierei reprezintă o etapă importantă în viața fiecărui individ, este un proces care necesită gândire și autocunoaștere. Deseori, se întâmplă ca în alegerea carierei să intervină diverși factori atât externi, cât și interni. Deoarece societatea a conștientizat importanța alegerii corecte a unei cariere, s-a dezvoltat consilierea profesională, vocațională, carierei, dar, totuși, constatăm că, de multe ori, se întâmplă ca părinții să decidă în locul copiilor, atunci când aceștia fac primii pași spre băncile liceului.
Cuvinte cheie: consilierea carierei, alegerea carierei, influențe, opțiunea profesională, ideal, orientarea carierei.
Consilierea carierei constă în dezvoltarea capacității de planificare a carierei prin intermediul consilierului care îi oferă clientului sprijinul și asistență de specialitate cu scopul de a alege acele profesii, ocupații care corespund cel mai bine nevoilor, intereselor și idealurilor acestuia. Astfel, activitățile de consiliere a carierei urmăresc dezvoltarea personală și înzestrarea individului cu cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere.
Alegerea carierei implică mai multe hotărâri, desfășurate pe termen mediu sau lung, toate acestea în contextul definirii intereselor personale, competențelor și potențialului personal, profesional, în contextul clarificării unei ierarhii ale valorilor profesionale, vorbindu-se despre munca înțeleasă ca o chemare, ca un blestem, ca un drept fundamental al omului, ca pe o marfă sau ca exercitare a unei profesii.
Asupra unei persoane apar diverse influențe, unele cu un grad mai scăzut, iar altele mai ridicat. Primii factori care-i influențează pe copii sunt chiar părinții; familia are o mare putere de decizie, reușind cu succes să-i influențeze pe copii, ajungând apoi la intrebarea dacă părintii l-au influențat pe copil în mod benefic sau dacă este atras de ceea ce urmeaza să facă pentru că deseori se întâmplă ca alegerea părinților să nu fie pe placul copiilor.
De foarte multe ori, influența părinților în alegerea carierei este decisivă. Modelele comportamentale vehiculate în familie și atitudinile părinților vor fi preluate de copii, contribuind la conturarea alegerilor. Datorită legăturilor psihoafective intrafamiliale, părinții își supraapreciază copiii și le impun trasee educaționale și profesionale la care aceștia nu aderă sau care nu sunt compatibile cu atitudinile și interesele lor.
Optiunea profesională este privită ca expresie a personalității individului; alegând o anumită profesie, individul optează pentru un mod de viață, un rol și un statut social. Cu cât gradul de congruență între individ și mediul ocupațional este mai mare, cu atât crește șansa de satisfacție profesională, stabilitate și succes profesional. De aceea, este important ca părintele să înțeleagă impactul influenței sale asupra carierei copilului său, să știe cum să își ajute copilul să își aleagă parcursul profesional, este important ca acesta să încurajeze mereu îmbunătățirea comunicării din cadrul familial.
Ideal ar fi ca părinții să nu mai decidă în locul copiilor, ci să-i lase pe ei să hotărască ce vor să facă mai departe, să încerce să-i cunoască mai bine și să-i înțeleagă în alegerea făcută, să le cunoască nevoile, interesele și abilitățile.
Trebuie avut în vedere faptul că structura personalității la adolescență este mereu în curs de modelare. Această perioadă de explorare, de adaptare aduce o notă de vulnerabilitate individului, care se pare că poate fi ușor influențabil în unele direcții cum ar fi alegerea unei cariere.
Pentru părinți, alegerea viitorului copilului a devenit o obișnuință. Psihologia si practica de specialitate arată că incompatibilitatea dintre așteptările părinților cu privire la alegerea carierei copilului lor și așteptările acestora din urmă poate genera conflicte și chiar adâncirea golului dintre generații, poate duce la o relație tensionantă și rece între copii și părinți, copiii începând să-i privească cu alți ochi pe părinți. Impunerea unei anumite cariere poate genera atitudini de dispreț, poate chiar și comportament deviant, orientat spre a demonstra faptul că decizia îi aparține copilului, care dorește să se afirme ca individ și personalitate. Părintele prea permisiv sau cel care nu se implică deloc în decizia de carieră riscă să depriveze copilul de o viziune matură asupra lucrurilor, riscă să creeze o prăpastie între el și copil, pierde din vedere aportul pozitiv pe care îl poate aduce în viața copilului său.
Orientarea carierei reprezintă modalitatea prin care individul își asumă responsabilitatea căci prin intermediul ei individul se autoevaluează. Colaborarea dintre familie, consilier și copil în procesul alegerii carierei este foarte importantă deoarece efectele benefice se produc atât la nivelul personalității individului, care devine agentul propriei schimbări, cât și la nivelul muncii sale, care devine performanță, aducatoare de satisfacții.
BIBLIOGRAFIE:
Dumitru, I., A., Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Editura Polirom, Iași, 2008.
Zlate, M., Tratat de psihologie organizațional-managerială, vol. I, Editura Polirom, Iași, 2008.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Planificare model pentru geografie clasa a IV-a
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
TIPARE COSMOGONICE ROMÂNEŞTI
Prof. Iorga Violeta Teodora
Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati
Cosmogonia reprezintã un punct de referintã pentru mitologia tuturor popoarelor. ªi pentru români, aceasta presupune trei etape de... Read more
LE JARDIN MONUMENT VIVANT.
PÉDAGOGIE DU PATRIMOINE DES JARDINS EN EUROPE.
Profesor Alexie Cristina
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina
Entre 21 et 25 Février 2012, j'ai eu la chance de participer à un... Read more
INFOGRAFICELE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Profesor Bușcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Articolul de față prezintă noțiunea de infografic, necesitatea utilizării acestuia în cadrul... Read more
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!
Profesor: Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele... Read more
STUDIU PRIVIND EFICIENŢA FIŞELOR CU CONŢINUT GEOMETRIC PENTRU ÎNSUŞIREA DIFERITELOR NOŢIUNI MATEMATICE
Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra,
Şcoala Gimnazială Nr. 1... Read more
MUNCA INDEPENDENTĂ ŞI JOCURILE DIDACTICE, ÎN CICLUL PRIMAR
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Activitatea independentă a elevilor constituie deopotrivă mijloc şi scop al demersului didactic. Din acest punct de vedere,... Read more
STUDIU ASUPRA COMPINIRILOR
OBLIGATORII ALE VERBULUI
Raluca-Nicoleta Iancău, profesor limba română
Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu, Braşov
Studiul prezintă o paralelă între Gramatica limbii române din 1966 şi Gramatica... Read more
ŞANSE EGALE PENTRU COPIII PROVENIŢI DIN MEDII DEFAVORIZATE
Prof. CORD MARILENA
Școala Gimnazialā Cālāƫele, Judeƫul Cluj
Prima cerinţă a educaţiei incluzive este de a diminua până la a elimina toate formele…
Formular CAER 2016
Vezi formularul de aplicatie si fisa de evaluare pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative 2016.
STUDIUL EVOLUŢIEI PROCESOARELOR
Prof. Farkas Ana Maria
Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov
1. Primele procesoare
Apariţia procesoarelor desktop începe în 1993, odatã cu apariţia primului Pentium.
Primul model disponibil rula la o frecvenţă de… EDUCATIA NONFORMALA
Educatia nonformala a fost definita de catre J. Kleis drept “orice activitate educationala, intentionata si sistematica, desfasurata de obicei in afara scolii traditionale, al carei continut este adaptat nevoilor individului … OBIECTIVELE ŞI SARCINILE ACTIVITĂŢILOR MATEMATICE DIN GRĂDINIŢA DE COPII
Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş
Activităţile cu conţinut matematic din grădiniţa de…
METODE ŞI TEHNICI DE EVALUARE ÎN CICLUL PRIMAR
Prof. înv. primar Liliana Dumitru
Şcoala cu clasele I-VIII Vitanesti, Jud. Teleorman
Combinarea instrumentelor de evaluare scrisă cu cele de evaluare orală, cu metodele…
Doua medalii de aur la a XVII-a editie
a Olimpiadei Internationale de Astronomie
Lotul olimpic al tarii noastre, Romania, a obtinut doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale…
METODE DE ULTIMĂ GENERAȚIE
UTILIZATE ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoș Alina Magdalena,
Școala Gimnazială "ȘT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: "Biologia este ştiinţa vieţii" iar pentru studiul acesteia este necesar să căutăm acele metode… PROIECT EDUCAȚIONAL
Sava Ștefania, limba și literatura română
Școala cu clasele I-VIII Octav Băncilă, Corni, Botoșani
La jumătatea primei lunii a fiecărui an se sărbătorește ziua poetului național, Mihai Eminescu.…
|