Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Succesul scolar perspectiva finlandeza
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:12

SUCCESUL ȘCOLAR. PERSPECTIVA FINLANDEZĂ

Prof. Alexandru Colțan

Școala Gimnazială Săcălaz, jud. Timiș

În ultima decadă, sistemul educațional finlandez a atins constant cele mai bune performanțe la majoritatea testelor și probelor de evaluare internaționale. Secretul succesului său îl constituie setul de valori specifice, care îi compun o viziune originală, transpusă, la rândul ei, în scopuri și obiective educaționale urmărite cu obstinație. Perspectiva pedagogică finlandeză și viziunea sa managerială pot constitui puncte de reflecție pentru actorii învățământul românesc, aflat într-un plin proces de reformare.

Cuvinte cheie : valoare, reformă, educație, copil, management școlar, succes școlar

Rapoartele instituțiilor internaționale de prestigiu ale ultimilor ani, precum World Economic Forum, precum și rezultatele obținute la testele științifice periodice acreditează performanța continuă a Finlandei în privința educației școlare. Din anul 2000, de când OECD a început redactarea rapoartelor Pisa, Finlanda a cucerit frecvent locuri fruntașe în lume în privința ratei absolvirii liceului, admiterii la facultate și a rezultatelor la testele periodice. De mai mulți ani, suntem, practic, martorii succesului incontestabil al acestui sistem la principalele criterii și probe de evaluare moderne.

1. Valori finlandeze

Sistemul de învățământ finlandez, reformat deja de aproape o jumătate de secol, constituie o expresie a culturii și valorilor naționale specifice. Acestea articulează o serie de principii, care îi alcătuiesc o viziune specifică asupra educației:

- Copilul constituie adevăratul tezaur național. El reprezintă centrul și finalitatea întregului proces educativ, deci orice decizie pedagogică trebuie să țină seama de impactul direct sau indirect asupra lui.

- Educația este privită ca prioritate națională și personală a fiecărui membru al comunității. În mentalitatea finlandeză, educația și cultura ocupă spații mai importante decât acumularea vremelnică de bunuri; educația nu doar pavează drumul spre bunăstare (John Vilheln Snellman), ci este percepută, în principal, ca necesitate a tuturor finlandezilor.

- Drepturile copilului sunt foarte importante, prin urmare accentul educației cade pe echitate, asigurarea șanselor egale și consolidarea comportamentului de cooperare în grup, iar nu pe competiție (Pasi Sahlberg). Formarea unor valori sănătoase și consolidarea caracterului este urmărită cu maximă atenție de către educatori de-a lungul întregului proces de învățământ.

- Succesul școlar depinde, de funcționalitatea a trei factori, aflați în relație de interdependență: familia, școala și resursele socio-culturale. Familia constituie nucleul cultural de bază, în care copilul învață valoarea studiului și a cărților, dar și disciplina ( esențialmente luterană ) a muncii. Statul acordă ajutoare familiilor care muncesc și care au copii în întreținere; de asemeni, statul oferă prânzul gratis, manuale și materiale școlare, acoperă costul transportului dacă elevul locuiește la mai mult de 5 km de școală. Anual, 14 % dintre veniturile țării sunt direcționate către sectorul educativ.

- Procesul educativ trebuie eficientizat, iar calitatea lui, monitorizată atent ; de aceea, selecția educatorilor este una extrem de dură - unii comentatori consideră chiar că este mai ușor a deveni medic decât profesor în Finlanda. Cu toate acestea, după absolvirea facultății și a masteratului, mulți profesori lucrează încă sub contracte temporare și trebuie să-și upgradeze periodic cunoștințele, mai precis să-și aleagă opțiuni de Long Life Learning.

2. Viziune curriculară și management școlar

Reforma învățământului finlandez a dus la eliminarea materiilor clasice și la abordarea interdisciplinară și transdisciplinară, sub forma Temelor sau a Fenomenelor (ex. studiul combinat al economiei cu elemente de istorie, geografie și limbi străine în programa liceelor teoretice). Pentru a ușura tranziția la noua abordare, Marjo Kyllonen, managerul educațional al orașului Helsinki, propunea metode moderne de co-predare (prezența la curs a profesorilor cu mai multe specializări). Lecțiile sunt esențialmente practice, atractive și motivante, axate pe învățarea intuitivă, prin descoperire și pe antrenarea gândirii logice ; relațiile dintre elevi și profesori sunt bazate pe cooperare și prietenie; multe cadre didactice nu utilizează tabla, majoritatea lucrează diferențiat, în funcție de nevoile copilului ; per total, sistemul de învățământ finlandez cuprinde un număr mai mic de ore decât cel spaniol, de exemplu, care produce, în schimb, rezultate mai slabe. Un alt element al reformei educației l-a constituit desființarea conceptului clasic al clasei de elevi pasivi ; profesorul lucrează foarte adesea pe grupe de elevi, încurajează empatia, cooperarea și toleranța.

Nu în ultimul rând, sistemul finlandez este unul dinamic. În acesta își găsesc locul metode noi de predare-învățare, dintre care unele, deja testate la clasă, urmează a fi implementate în toate școlile în următorii trei ani. Pentru clasele primare, spre pildă, proiectul Playful Learning Centre ( Olavi Mentanen ) prevede introducerea jocurilor video în procesul predării și învățării la clasă.

Bibliografie:

Bordei, Sanda, "Cum funcționează cel mai performant sistem de învățământ din lume", 6 iulie, 2013, http : //www.Timpul.md

Loznianu, Ramona, "Cel mai bun sistem de învățământ din lume scoate materiile clasice din programă. Ce vor studia elevii finlandezi", 22 martie 2015, http : //www.gandul.info

Garaiman, Roxana, "Țara europeană cu cel mai performant sistem de învățământ pregătește o reformă radicală în educație: "Ce a fost bun în 1900 nu mai este în secolul 21", 22 martie 2015, http : //www.adevarul.ro

Ciulac, Andreea ,"Sistemul de educație cel mai performant din Europa este în Finlanda. Care e rețeta succesului în condițiile în care nu se încurajeze concurența", 11 octombrie 2012, http : //www.evz.ro.

Anton, Alexandra – http : //www.spreadingeducation.wordpress.com.

 

Revista cu ISSN

Sistemul de invatamant si structura

SISTEMUL DE INVĂŢAMÂNT DIN ROMÂNIA     Sistemul de învăţământ reprezintă principalul subsistem al sistemului de educaţie, care se referă la organizarea instituţională a învăţământului. În cadrul sistemului de învăţământ sunt reunite instituţiile specializate...

Read more

Valorificarea documentelor autentice in …

VALORIFICAREA DOCUMENTELOR AUTENTICE ÎN LIMBA FRANCEZĂ   Prof. Mihaela COCU Liceul Tehnologic de Marină, Galaţi     Documentele autentice reprezintă pentru elevi şi profesori o poartã deschisã spre actualitate, spre tot ce e nou în limba...

Read more

Consilierea - activitate de formare a el…

CONSILIEREA - ACTIVITATE DE FORMARE A ELEVULUI   Profesor Maxim Elisabeta Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 2 Botosani     Schimbãrile care s-au produs la nivelul societãtii în general au determinat aparitia unor tendinte noi în...

Read more

Structura anului scolar 2012-2013 prin o…

Structura anului şcolar 2012-2013 prin ordin 3794 din 2012     MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI ORDIN Nr. 3.794/2012 privind structura anului şcolar 2012–2013 M.Of. nr. 296 din 5.5.2012   În temeiul art. 94 alin. (2)...

Read more

Principalele documente referitoare la dr…

PRINCIPALELE DOCUMENTE REFERITOARE LA DREPTURILE OMULUI ŞI ALE COPILULUI   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu   „La urma urmelor, unde încep drepturile universale? În locuri mici, aproape de casă … Doar dacă aceste...

Read more

Efectele media asupra dezvoltarii person…

EFECTELE MEDIA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂŢII PREŞCOLARULUI   Educatoare Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin   Rezumat Referatul ţine să atragă din atenţia asupra efectelor negative pe care le are televizorul şi calculatorul asupra minţii...

Read more

Fenomene termice metodica rezolvarii pro…

FENOMENE TERMICE. METODICA REZOLVĂRII PROBLEMELOR DE FIZICĂ ÎN GIMNAZIU PROF. COSOR MIHAELA Liceul Tehnologic ,, Gheorghe Duca “ Constanța ,,Destul de des în practica didactică se uită...

Read more

Invatarea prin cooperare

INVATAREA PRIN COOPERARE                                                                                                                 Prof. Stan Cristina Scoala Gimnaziala Basca-Chiojdului, jud. Buzau   Una dintre temele abordate frecvent de catre teoreticienii si practicienii educatiei o reprezinta invatarea prin cooperare.            Propunem aceasta tema de reflectie ca...

Read more