Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


The myth of feminine beauty in victorian british novels
Vineri, 08 Februarie 2013 20:03

THE MYTH OF FEMININE BEAUTY

IN VICTORIAN BRITISH NOVELS

 

Profesor Ştefănescu Adriana

Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I”, Timişoara

 

I chose to study the Victorian novels because I considered them the beginners in breaking the ideology of beautiful married women. In order to achieve some relevant data in this field, I considered that the most appropriate authors for this were Charlotte Bronte, Thomas Hardy and Charles Dickens. While Jane was presented as unattractive in appearance, Tess represents the type of beautiful women that suffered great injustice because they possessed this charm. Tess develops herself from an innocent girl to a woman who discovers that her strong point is not her beauty but her delighting pure spirit.

 

 

It seems ironic that in a period of victories for the feminine writers, the ordinary people still believed that beauty is the main characteristic of a woman’s powers. The eighteenth century brought into marriage concepts such as Rousseau’s “wife-farm” principle—the idea that a man chooses a significantly younger child-bride, mentoring and molding her into the woman he needs. Oppressive social conventions prevented young men from getting to know a young woman’s mind, personality or character. As a result matches were reduced to mere physicality—a choice of appearance. But by the end of the century the ideal of marriage moved to the companionate ideal, which opted for an equal partnership. That ideal was based on the conception that marriage was based on personal happiness, hence should be founded on compatibility and love. This gradual shift of marriage ideals and its effect upon marriageable women is reflected in nineteenth-century novels.

 When women are allowed to become whole as a person, they are able to be equal partners, ready for companionate love. This gives plain women opportunity to come to
terms with what life has to offer them, to overcome their feelings of physical inferiority.
During the Victorian era women began to demand a higher formal education and much deserved respect from society. All these representative feminine characters emphasized the idea that indeed, there is no such thing" as beauty”, and they discredited the myth that women are physically attractive. Beauty comes from the interior and it should be explored more extensively, as it still influences our culture today.

 

Bibliography:

1. Castle, Gregory, 2007. The Blackwell Guide to Literary Theory. Los Angeles: Blackwell Publishing Ltd.

            2. Chase, Karen, 1984. Eros and Psyche: The Representation of Personality in Charlotte Brontë, Charles Dickens, and George Eliot. London: Rouledge.

 

 

Revista cu ISSN

Ordin organizarea si desfasurarea probel…

Ordin privind organizarea si desfasurarea probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Ordinul 5720 din 10 septembrie...

Read more

Evolutia geometriei diferentiale in Roma…

EVOLUȚIA GEOMETRIE DIFERENȚIALE ÎN ROMÂNIA Prof. Popa Crina Diana Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad Geometria diferențială este o ramură a matematicii, care îmbină geometria...

Read more

Tratarea diferentiată a elevilor in cadr…

TRATAREA DIFERENŢIATĂ A ELEVILOR ÎN CADRUL LECȚIILOR LA CICLUL PRIMAR   Prof. înv. primar Olariu Marineta Școala Gimnazială "Prof. Gheorghe Dumitreasa", Girov   Rezumat: Învăţământul diferenţiat vizează adaptarea activităţii de învăţare îndeosebi sub raportul conţinutului,...

Read more

O educatie de calitate prin inovatie si …

STUDIU- O EDUCAŢIE DE CALITATE PRIN INOVAȚIE ȘI DIVERSIFICARE înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni "Viitorul unei naţiuni este hotărât de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul", afirma încă...

Read more

Experienta interactiva elearning

EXPERIENŢA INTERACTIVĂ eLEARNING   Prof. Gabriela Gorgan Şcoala Gimnaziala Petriş, Bistriţa – Năsăud   Educaţia în secolul XXI presupune elaborarea unor evaluări bazate pe standarde şi obiective în corelaţie cu competenţele cheie ale secolului, cu...

Read more

S-a modificat calendarul examenului de b…

S-a modificat calendarul examenului de bacalaureat     Proba D de evaluare a competenţelor digitale va începe pe 10 iunie, cu 3 zile mai devreme decât era planificat. Ministerul Educaţiei a luat această...

Read more

Consilierea - activitate de formare a el…

CONSILIEREA - ACTIVITATE DE FORMARE A ELEVULUI   Profesor Maxim Elisabeta Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 2 Botosani     Schimbãrile care s-au produs la nivelul societãtii în general au determinat aparitia unor tendinte noi în...

Read more

Fisa cadru pentru post cadru didactic in…

FIŞA CADRU A POSTULUI - CADRU DIDACTIC ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR (educatoare, învăţători, profesori pentru învăţământ preşcolar/primar, profesor)     În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul contractului individual...

Read more