Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tutunul si efectele fumatului asupra organismului
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Noiembrie 2017 19:42

TUTUNUL ŞI EFECTELE FUMATULUI ASUPRA ORGANISMULUI


Prof. Camelia Veronica Cosma

Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău


În societatea actuală acest viciu ”legal” este tot mai mult preferat de oameni, dar din păcate de cei tineri. La început este o curiozitate naivă care duce apoi într-o cruntă dependenţă, de care nu mai scapi niciodată, chiar dacă unii încearcă, dar nu pot renunţa în totalitate. Este frecvent auzită expresia ”ţigara mă relaxează”, însă este doar o autosugestie, preferată multora, în schimbul creeării unei stări de bine, fără ţigară. Ce este şi mai trist este faptul că avem o societate tânără dependentă de acest viciu, care se complace cu el, deoarece este mult mai simplu, după părerea lor, să aprinzi o ţigară, în loc să alergi, de exemplu. Sigur că a fost dată o lege care interzice fumatul în locuri publice, dar nu se respectă acest drept, ca de altfel multe altele. Am ales să abordez această temă deoarece sunt tineri care nici nu cunosc ce efecte poate produce ţigara asupra corpului, aşa că voi prezenta în rândurile care urmează.

Tutunul, obţinut prin uscarea plantei – Nicotiana tabacum, are o compoziţie chimică complexă, variabilă după specia de plante, origine, mod de preparare, la care se adaugă produsele de combustie existente în fumul de ţigară şi inexistente în tutun.

Fumul de ţigară conţine peste 4 000 de substanţe chimice, dintre care 200 sunt recunoscute ca fiind toxice, iar 30 sunt cancerigene şi au efecte negative în procesul dezvoltării fizice la tineri.

1.Nicotina, substanţă care stimulează sistemul nervos central, responsabilă de efectele psihoactive ale substanţei şi dă puternică dependenţă fizică pe care o generează tutunul.

2.Gudronul, substanţă al cărui efect cancerigen a fost dovedit, aşa cum este benzopirenul, pe care îl inhalează fumătorul şi cei care convieţuiesc cu acesta într-un mediu închis şi sunt forţaţi de împrejurări să respire fumul toxic pe care acesta îl eliberează în mediul înconjurător.

3.Substanţe iritante, substanţe toxice responsabile de iritarea sistemului respirator datorită consumului de tutun.

4.Monoxidul de carbon, substanţă care aderă la hemoglobină îngreunând disribuţia oxigenului în sânge.

Efectele negative de scurtă durată sunt:

· Creşterea ritmului inimii, în medie cu 20-30 bătai/minut la fumători faţă de nefumători;

· Creşterea tensiunii arteriale;

· Lezarea mucoaselor buzelor, limbii şi palatului moale (cerul gurii), cu modificarea în consecinţă a gustului mâncării, favorzând în acelaşi timp apariţia infecţiilor cavităţii bucale;

· Îngălbenirea dinţilor;

· Iritarea mucoasei naso-faringiene;

· Iritarea laringelui şi apariţia tusei;

· Reducerea rezintenţei la infecţii respiratorii;

· Creşterea sensibilităţii la boli;

· Apariţia prematură a ridurilor faciale.

Efectele negative de lungă durată sunt:

· Apariţia “sindromului respirator al fumătorului“, manifestat print tuse, expectoraţie, dispnee (greutate la respiraţie), dureri toracice vagi pe fondul unei scăzute ventilaţii pulmonare;

· Bronhopneumopatii, bronşite cornice, emfizem pulmonar;

· Boli cardiovasculare: hipertensiune arterială, tulburări de ritm cardiac, infarct miocardic, cardiopatie ischemică, accidente cerebrale;

· Gastrită, ulcer gastric sau duodenal, din cauza hiperacidităţii gastrice;

· Cancer la nivelul: cavităţii bucale, esofagului, laringelui, vezicii urinare, plămânilor;

· Scăderea capacităţii de concentrare intelectuală;

· Cefalee cronică;

Legea interzice fumatul în:

· Toate spaţiile din instituţiile publice centrale şi locale;

· Instituţii sau unităţi economice, de alimentaţie publică, de turism, comerciale;

· Instituţii de învăţământ şi medico-sanitare;

· Instituţii culturale, de educaţie şi sportive;

· Toate mijloacele de transport în comun, autogări, gări şi aeroporturi, de stat şi private;

· Spaţiile închise de la locul de muncă, cum ar fi: spaţiile din imobile, sălile de şedinţă, sălile de consiliu, holurile, coridoarele, toaletele, lifturile, birourile şi/sau camerele utilizate de două sau mai multe persoane sau alte spaţii prevăzute de lege, cu excepţia spaţiilor delimitate şi special amenajate pentru fumat din incita acestora.

Bibliografie

  1. Bojor, O., 1998, Pledoarie pentru o viaţă lungă, Ed. Paco, Bucureşti.
  2. Bucur, G. E., 2001, Educaţie pentru sănătate, Ed. Fiat Lux, Bucureşti
  3. Manual de educaţie pentru sănătate, 1994, Soros Foundations, Ed.Design & Print Idea, Cluj-Napoca

 


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Marţi, 14 Noiembrie 2017 19:51
 

Revista cu ISSN

Studiu privind importanta aplicarii meto…

Studiu privind importanta aplicarii metodelor active in orele de istorie la clasa a IV a

STUDIU PRIVIND IMPORTANŢA APLICĂRII METODELOR ACTIVE ÎN ORELE DE ISTORIE, LA CLASA A IV-A Liliana Damian, institutor Şcoala cu clasele I-VIII Vădeni, jud. Brăila La începutul clasei a IV-a s-a...

Read more

Impreuna prin arta

ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ   Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele   Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât...

Read more

Les methodes expositives dans la langue …

LES METHODES EXPOSITIVES DANS LA LANGUE ET LA LITTERATURE FRANCAISE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Les méthodes expositives dans la langue et la littérature francaise sont: la description,...

Read more

Dispozitii generale concursul pentru ocu…

CAPITOLUL I  Dispozitii generale      Art. 1. -    (1) Coordonarea metodologica a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar de stat si particular este asigurata de Ministerul Educatiei,...

Read more

Spring Day in Europe

VALENŢE EDUCATIVE ALE PROGRAMULUI ,,SPRING DAY IN EUROPE”   Prof. Oltea Preluca Şcoala cu clasele I-VIII “Ion Creangã” Suceava   O zi de primãvarã pare, la prima vedere, o zi ca oricare, una din zilele...

Read more

Strategii de integrare a elevilor cu CES…

STRATEGII DE INTEGRARE A ELEVILOR CU C.E.S. ÎN ORA DE LIMBA ROMÂNĂ   Prof. Magdalena Cotlerenco-Medeleanu Şcoala cu clasele I-VIII „Mihail Sadoveanu”, Brăila     Integrarea şcolară este un proces de includere în şcolile de masă...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more

Organizarea interna a disciplinei limba …

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ          Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de învăţământ...

Read more