Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tutunul si efectele fumatului asupra organismului
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Noiembrie 2017 19:42

TUTUNUL ŞI EFECTELE FUMATULUI ASUPRA ORGANISMULUI


Prof. Camelia Veronica Cosma

Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău


În societatea actuală acest viciu ”legal” este tot mai mult preferat de oameni, dar din păcate de cei tineri. La început este o curiozitate naivă care duce apoi într-o cruntă dependenţă, de care nu mai scapi niciodată, chiar dacă unii încearcă, dar nu pot renunţa în totalitate. Este frecvent auzită expresia ”ţigara mă relaxează”, însă este doar o autosugestie, preferată multora, în schimbul creeării unei stări de bine, fără ţigară. Ce este şi mai trist este faptul că avem o societate tânără dependentă de acest viciu, care se complace cu el, deoarece este mult mai simplu, după părerea lor, să aprinzi o ţigară, în loc să alergi, de exemplu. Sigur că a fost dată o lege care interzice fumatul în locuri publice, dar nu se respectă acest drept, ca de altfel multe altele. Am ales să abordez această temă deoarece sunt tineri care nici nu cunosc ce efecte poate produce ţigara asupra corpului, aşa că voi prezenta în rândurile care urmează.

Tutunul, obţinut prin uscarea plantei – Nicotiana tabacum, are o compoziţie chimică complexă, variabilă după specia de plante, origine, mod de preparare, la care se adaugă produsele de combustie existente în fumul de ţigară şi inexistente în tutun.

Fumul de ţigară conţine peste 4 000 de substanţe chimice, dintre care 200 sunt recunoscute ca fiind toxice, iar 30 sunt cancerigene şi au efecte negative în procesul dezvoltării fizice la tineri.

1.Nicotina, substanţă care stimulează sistemul nervos central, responsabilă de efectele psihoactive ale substanţei şi dă puternică dependenţă fizică pe care o generează tutunul.

2.Gudronul, substanţă al cărui efect cancerigen a fost dovedit, aşa cum este benzopirenul, pe care îl inhalează fumătorul şi cei care convieţuiesc cu acesta într-un mediu închis şi sunt forţaţi de împrejurări să respire fumul toxic pe care acesta îl eliberează în mediul înconjurător.

3.Substanţe iritante, substanţe toxice responsabile de iritarea sistemului respirator datorită consumului de tutun.

4.Monoxidul de carbon, substanţă care aderă la hemoglobină îngreunând disribuţia oxigenului în sânge.

Efectele negative de scurtă durată sunt:

· Creşterea ritmului inimii, în medie cu 20-30 bătai/minut la fumători faţă de nefumători;

· Creşterea tensiunii arteriale;

· Lezarea mucoaselor buzelor, limbii şi palatului moale (cerul gurii), cu modificarea în consecinţă a gustului mâncării, favorzând în acelaşi timp apariţia infecţiilor cavităţii bucale;

· Îngălbenirea dinţilor;

· Iritarea mucoasei naso-faringiene;

· Iritarea laringelui şi apariţia tusei;

· Reducerea rezintenţei la infecţii respiratorii;

· Creşterea sensibilităţii la boli;

· Apariţia prematură a ridurilor faciale.

Efectele negative de lungă durată sunt:

· Apariţia “sindromului respirator al fumătorului“, manifestat print tuse, expectoraţie, dispnee (greutate la respiraţie), dureri toracice vagi pe fondul unei scăzute ventilaţii pulmonare;

· Bronhopneumopatii, bronşite cornice, emfizem pulmonar;

· Boli cardiovasculare: hipertensiune arterială, tulburări de ritm cardiac, infarct miocardic, cardiopatie ischemică, accidente cerebrale;

· Gastrită, ulcer gastric sau duodenal, din cauza hiperacidităţii gastrice;

· Cancer la nivelul: cavităţii bucale, esofagului, laringelui, vezicii urinare, plămânilor;

· Scăderea capacităţii de concentrare intelectuală;

· Cefalee cronică;

Legea interzice fumatul în:

· Toate spaţiile din instituţiile publice centrale şi locale;

· Instituţii sau unităţi economice, de alimentaţie publică, de turism, comerciale;

· Instituţii de învăţământ şi medico-sanitare;

· Instituţii culturale, de educaţie şi sportive;

· Toate mijloacele de transport în comun, autogări, gări şi aeroporturi, de stat şi private;

· Spaţiile închise de la locul de muncă, cum ar fi: spaţiile din imobile, sălile de şedinţă, sălile de consiliu, holurile, coridoarele, toaletele, lifturile, birourile şi/sau camerele utilizate de două sau mai multe persoane sau alte spaţii prevăzute de lege, cu excepţia spaţiilor delimitate şi special amenajate pentru fumat din incita acestora.

Bibliografie

  1. Bojor, O., 1998, Pledoarie pentru o viaţă lungă, Ed. Paco, Bucureşti.
  2. Bucur, G. E., 2001, Educaţie pentru sănătate, Ed. Fiat Lux, Bucureşti
  3. Manual de educaţie pentru sănătate, 1994, Soros Foundations, Ed.Design & Print Idea, Cluj-Napoca

 


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Marţi, 14 Noiembrie 2017 19:51
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Viva la musica - 2009

CONCURSUL INTERNAŢIONAL DE INTERPRETARE INSTRUMENTALÃ ŞI VOCALÃ „VIVA LA MUSICA” Editia a XI-a

Read more

Drogurile - informatii generale

Informaţii generale   Din punct de vedere etimologic, drog, este un cuvânt de origine olandeză – droog. În accepţia clasică, drogul este substanţa care, fiind absorbită de un organism viu, îi modifică...

Read more

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more

Legaturile functionale dintre profesor e…

LEGĂTURILE FUNCȚIONALE DINTRE ROFESOR, ELEV ȘI PĂRINTE Prof. Comănescu Marghioala Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău Rolul conducător în procesul de educație îl are fără îndoială școala, dar în calitatea sa...

Read more

Dimensiunea psihopedagogica a terapiei o…

DIMENSIUNEA PSIHOPEDAGOGICĂ A TERAPIEI OCUPAŢIONALE                                                                                                                                                  Mureşan Chira Gabriel Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca               Terapia ocupaţională se constituie intr-o disciplină complexă, o activitate vitală ce valorifică informaţii interdisciplinare cu scopul de a- i restabili,...

Read more

Test geografie clasa a XI-a

Test geografie – clasa a XI-a     I. Definiţi noţiunile: mediu antropizat, ecosistem, hazarde naturale,  despăduriri.          16 puncte     II. Precizaţi trei categorii de procese majore care determină degradarea solului. Explicaţi fiecare proces major...

Read more

Oportunitati de formare profesionala pri…

OPORTUNITĂŢI DE FORMARE PROFESIONALĂ PRIN PROIECTE EUROPENE profesor Moise Iuliana profesor Ghiţă Angelica profesor Ilie Lăcrămioara Liceul cu Program Sportiv ”I. B. Şoter”, Buzău ...

Read more

Fisa psihopedagogica a elevului acte de …

Fişă psihopedagogică   Vă prezentăm un model de fişă psiho-pedagogică, însă acest model va fi completat doar pentru elevii care au fost implicaţi in acte de violenţă si are valoare numai în...

Read more