Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea derivatelor pentru maximizarea profitului
Vineri, 08 Februarie 2013 20:50

UTILIZAREA DERIVATELOR PENTRU

MAXIMIZAREA PROFITULUI

 

Profesor Bucurenciu Simona

Liceul Tehnologic „Ghoerghe Miron Costin”, Constanța

 

Producția unei firme poate fi privită ca o funcție, iar dacă realizăm această abstractizare, putem aplica diverse operații acestei funcții, obținând informații despre  profit, folosind factorii de producție în mod eficient și întregul buget.

Cuvinte cheie: matematica, derivate, profit.

 

 

Activitatea de producție poate fi privită ca un ansamblu de operații de transformare a factorilor de producție pentru atingerea obiectivului producătorului, și anume maximizarea profitului. Întreprinzătorul, prin abilitatea sa, va combina factorii de producție (va folosi persoane calificate, va folosi un anumit capital) astfel încât să se poată adapta cerințelor pieței și să obțină maximul de profit. Pe baza calculelor economice, acesta va alege alternativa de combinare la care se așteaptă cea mai mare eficiență, cea mai mare productivitate.

Productivitatea marginală a fiecărui factor de producție reprezintă sporul de producție care se obține prin utilizarea unei unități suplimentare din factorul de producție respectiv, cantitatea folosită din celălalt factor rămânând neschimbată. De exemplu, productivitatea marginală a factorului muncă reprezintă cu cât crește producția dacă este angajată încă o persoană în procesul de producție. Din punct de vedere matematic, productivitatea marginală a unui factor de producție este chiar derivata parțială de ordin întâi a funcției de producție în raport cu factorul considerat.

 

Vezi mai multe despre derivate …

 

Aceasta este situația optimă a producătorului, situația în care factorii de producție sunt utilizați cel mai eficient, pentru a produce maximul de producție, cu un buget dat.

Considerând munca și capitalul ca parametri, am putut transforma producția și bugetul firmei în funcții. Productivitatea marginală a muncii, respectiv capitalului, respectă însăși definiția derivatei unei funcții într-un punct. Teorema lui Fermat a fost folosită pentru a obține derivata funcției producție. Regulile de derivare și regulile de calcul au fost folosite pentru a rezolva sistemul de ecuații și a obține o lege din economie, lege ce orientează orice întreprinzător în activitatea de producție pentru a își maximiza profitul. Se observă astfel, utilitatea matematicii în economie. Folosind notații și simboluri, interpretând graficele funcțiilor, folosind regulile de calcul din matematică, putem trata probleme interesante.

 

Bibliografie:

1.      Matematică,  manual pentru clasa a XI-a, M. Ganga, Ed. Mathpress 2009

2.      Curs de microeconomie avansată, V. Popovici, Univ. Ovidius

3.      http://www.capital.ro/definitie/termen/vezi/maximizarea-profitului.html

4.      http://www.e-referate.ro/referate/Maximizarea_profitului2009-04-18.html

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Februarie 2013 21:00
 

Revista cu ISSN

Programul Scoala altfel calendarul de or…

Programul “Scoala Altfel”   - calendarul de organizare -     Nr. crt. Perioada Atributii  1 13-24 Februarie 2012 Fiecare unitate de invatamant afiseaza propunerile de activitati pentru saptamana "Scoala Altfel".  Simultan, fiecare diriginte si invatator va dezbate propunerile de activitati...

Read more

Formarea de competente prin lectiile de …

FORMAREA DE COMPETENŢE PRIN LECŢIILE DE ECONOMIE ŞI ECONOMIE APLICATĂ Profesor, Popescu Marcela Paula Liceul Tehnologic”Vasile Cocea”Moldoviţa Cuprins: 1.Competenţele ca finalităţi ale procesului de instruire....

Read more

Programa scolara la limba si literatura …

ANEXA NR. 2   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a X-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand etniei...

Read more

POVESTEA SFANTULUI NICOLAE

POVESTEA SFÂNTULUI NICOLAE   Prof. LAURA HERMAN Şcoala cu clasele I-VIII “Nicolae Iorga” Baia Mare     Este iarnã. Afarã este ger, dar copiilor nu le pasã. În cãsutã este...

Read more

EDUCATIA IN SOCIETATEA GLOBALIZATA

EDUCAȚIA ÎN SOCIETATEA GLOBALIZATÃ. CONCEPTELE LIFELONG ȘI LIFEWIDE LEARNING   Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași     Opțiunea pentru învãțarea pe tot parcursul vieții înseamnã, în societatea globalizatã de astãzi, acceptarea tuturor...

Read more

proiectul_metoda de evaluare moderna_lim…

METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET   Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati     Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose...

Read more

Jocul didactic la clasa pregatitoare

JOCUL DIDACTIC LA CLASA PREGĂTITOARE Prof. Înv. Primar, Vladu Ana Nicoleta Școala Gimnazială Nr. 3 Rovinari Jocul didactic constituie un mijloc valoros de...

Read more

Surse si resurse de relationare ale cons…

SURSE ȘI RESURSE DE RELAȚIONARE ALE CONSILIERULUI ȘCOLAR CU ELEVII CICLULUI GIMNAZIAL   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Rezumat: Consilierea reprezintă o acțiune complexă prin care se urmărește sugerarea...

Read more