Valorificarea documentelor autentice in limba franceza |
Vineri, 08 Martie 2013 12:31 |
VALORIFICAREA DOCUMENTELOR AUTENTICE ÎN LIMBA FRANCEZĂ
Prof. Mihaela COCU
Liceul Tehnologic de Marină, Galaţi
Documentele autentice reprezintă pentru elevi şi profesori o poartã deschisã spre actualitate, spre tot ce e nou în limba ţintã din punct de vedere lingvistic şi cultural. Ele sunt un excelent mijloc de a elimina rutina din timpul cursurilor, trezindu-ne interesul şi motivaţia.
Documentele autentice au început sã îşi facã apariţia la orele de limba francezã din anii `80, e adevãrat ca nişte reproduceri, pierzându-şi parţial dimensiunea autenticã. Documentele autentice sunt în zilele noastre omniprezente şi ni le putem procura fără prea mari eforturi: o fotografie, o reclama, un film sau un cântec sunt excelente suporturi pentru activităţile didactice. Fiecare document în parte este exploatabil şi poate deveni didactic.
Documentele autentice reprezintă o poartă deschisă spre actualitate, permiţându-le în primul rând elevilor noştri să fie mereu în contact cu limba şi cultura ţintă şi în al doilea rând cadrelor didactice să ţină pasul cu evoluţiile lingvistice si culturale.
Dacă sunt bine exploatate, documentele autentice pot acţiona ca un stimul declanşator ce menţine motivaţia, atât de importantă, a elevilor şi încă o dată a profesorilor.
Cum obţinem documentele autentice?
Trebuie menţionat în primul rând site-ul FIPF (Federaţia Internaţională a Profesorilor de Franceză), www.francparler.org care îşi dedică multe dintre dosarele sale documentelor autentice. Acestea din urmă sunt inventariate în funcţie de clasificările CECR (Cadrul European Comun de Referinţă) începând de la “casă, cămin şi mediu”, “concedii şi distracţii”, “educaţie” până la “ timp (meteorologic)”. In fiecare rubrică sunt propuse linkuri către documente autentice actuale.
Bineînţeles pentru a ne procura materiale autentice trebuie amintite schimburile între colegi: asociaţiile profesorilor de limba franceză reprezintă un mijloc eficient în crearea legăturilor şi schimburilor culturale. FIPF propune în acest sens un anuar pe site-ul www.francedit.com/fipf.index.asp.
De altfel, orice indiciu al prezenţei francofone e bine să fie exploatat: ambasade, institute sau centre franceze, întreprinderi, restaurante, şcoli sunt locuri ce pot furniza broşuri, meniuri, reţete sau diverse informaţii despre sistemul şcolar francofon.
Pentru un demers didactic asupra diferitelor regiuni franceze sau ţări francofone, sunt utile site-urile agenţiile de turism cum ar fi www.bordeaux-tourisme.com unde putem găsi informaţii de ordin istoric, geografic, cultural sau gastronomic.
Ştim să identificăm documentele autentice?
Atunci când suntem în prezenţa documentelor autentice de orice fel, este foarte important să le identificăm. Putem recurge la un soi de chestionar:
-
Ce tip de document este? (text, document iconografic, document audio, video, etc.)
-
Care este domeniul de referinţă? Despre ce vorbeşte documentul?
-
Care este sursa documentului?
-
Cui se adresează?
-
Care sunt obiectivele intrinseci ale documentului? (să amuze, să informeze, să promoveze, să analizeze)
-
Ce referinţe lingvistice şi/ sau culturale implică acest document?
-
Pot folosi acest document la clasă?
Acestă primă etapă de identificare este importantă pentru cel de-al doilea chestionar care ne va permite să aplicăm la clasă documentul:
-
Ce obiective pot să-mi fixez? lingvistice? culturale? interculturale?
-
Pentru ce tip de public? Ce nivel?
-
Pe ce tip de competenţe pot lucra?
-
Ce varietate de activităţi? Ce durată pentru fiecare activitate?
-
Ce metode pot folosi: brainstorming, observaţie, formulare de ipoteze...?
-
Ce alte metode active pot folosi: joc de rol, dezbatere, exprimare scrisă, căutări pe Internet?
-
Ce tip de evaluare este potrivită: individuală/ colectivă, formativă/ sumativă?
Încheiem prin a sublinia că realizarea propriilor activităţi de clasă permite profesorului să elimine rutina, să transmită elevilor săi plăcerea de a lucra şi să le trezească mereu interesul pentru limba franceză.
Bibliografie:
§ www.edufle.net
§ www.didactic.ro
§ http://platea.pntic.mec.es/cvera/ressources/recursosfrances.htm
§ www.xtec.es
www.bls-frenchcourses.com
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Martie 2013 12:43 |
|
STILUL DIDACTIC MODERN AL PROFESORULUI DE GEOGRAFIE
Prof. Dimitriu Alina,
Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman
MOTTO: “Nimic nu este mai inechitabil decât tratamentul egal aplicat celor ce nu sunt... Read more
EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE
Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar,
Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov
Rezumat
Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o... Read more
VALENŢE EDUCATIVE ALE PROGRAMULUI
,,SPRING DAY IN EUROPE”
Prof. Oltea Preluca
Şcoala cu clasele I-VIII “Ion Creangã” Suceava
O zi de primãvarã pare, la prima vedere, o zi ca oricare, una din zilele... Read more
CALITATEA IN EDUCATIE
Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor... Read more
AMPRENTA ALTERNATIVELOR EDUCAŢIONALE ASUPRA ELEVULUI
Institutor Anton Simona Marinela
Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, jud. Botoşani
Moto:’’Daţi-mi un peşte şi voi mânca azi, învăţaţi-mă să pescuiesc şi voi avea ce mânca... Read more
Calendarul concursurilor interjudetene scolare 2015
Vezi Calendarul concursurilor interjudetene/regionale scolare fara finantare MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv:
· concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba si literatura romana, limba engleza, limba... Read more
SPORTUL ÎN VIAȚA NOASTRĂ
Prof. Adrian-Grigore Antal
Liceul Teoretic „O.C.TĂSLĂUANU”
Toplița, Harghita
De ce sport în viaţa noastră? Sportul sub diverse forme, mişcarea în aer liber, cu efort fizic mai mic sau mai... Read more
CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ
TIPOLOGIA PREFIXOIDELOR
prof. Chiru Adelina
Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, Mărăcineni, judeţul Buzău
Aspectul formal
Intrând în compunerea unui cuvânt, prefixoidele... Read more
1. Droguri de petrecere (party drugs)
1. "Poppers"
Substanţa: Amilnitrit, butilnitrit, aditivi, de ex. solvenţi organici
Formă de consum:
Poppers se inhalează şi în nici un caz nu se ingerează (beau). Efectul…
Examenul de gradul II important
Vezi câteva precizări importante privind examenul de gradul II (probe, discipline de examen).
DEZVOLTAREA DE COMPETENȚE PENTRU ELEVI PRIN PARTENERIATELE ȘCOLARE
Prof. Mihaela Corina Nicolae
Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște
Proiectul internaţional Comunicare interşcolară, derulat în parteneriat cu școli europene și școli din…
Lazar Mihaiela
GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE
A PROFESORULUI
(continuare)
5. Managementul comunicarii
§ Retineti ca deprinderile de comunicare eficienta se dobandesc si se perfectioneaza continuu
§ Inainte de a comunica un mesaj, anticipati…
CABINETUL DE ISTORIE, SPAŢIUL DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢII DIDACTICE ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE ŞI LOCUL DE PROMOVARE A ISTORIEI ŞCOLARE
Mihon Adela-profesor de istorie
Şcoala Gimnazială Câmpeni
Şcoala Gimnazială Vidra
Acest articol evidenţiază…
FIŞA CADRU A POSTULUI - CADRU DIDACTIC
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
(educatoare, învăţători, profesori pentru învăţământ preşcolar/primar, profesor)
În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul contractului individual… IMPORTANȚA OREI DE FOLCLOR ÎN ȘCOALĂ
Profesor educație muzicală: Șomcutean Crina Ramona
Liceul Tehn. ”Traian Vuia”, Tăuții Măgherăuș, jud. Maramureș
“Ceea ce contează este nașterea entuziasmului creator, care… L’IMPORTANCE DE LA LECTURE AU PRIMAIRE
Prof. Octavian Horia Minda
Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Timiş
L'acquisition de la lecture se fait progressivement, à partir du développement des compétences langagières…
TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI
(Exemplu de proiectare a activității didactice)
Marincaș Marinela Adriana, profesor
Liceul de Arte ,,Regina Maria”…
|