Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Violenta argumente si contra argumente pentru sanctiune
Luni, 08 Noiembrie 2010 18:41

VIOLENŢA

ARGUMENTE ŞI CONTRA-ARGUMENTE PENTRU SANCŢIUNE

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Aplicarea de sancţiuni reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.

 

Argumente pro:

§         elaborarea prin colaborare (profesori, elevi, părinţi, etc.) a unui set de norme, drepturi, obligaţii, sancţiuni şi recompense, bine gândite şi justificate, stabilirea acestora în regulamentul intern al şcolii, precum şi cunoaşterea acestora asigură transparenţă acţiunilor din şcoală, iar încalcarea şi nerespectarea acestui set de reguli trebuie sancţionată;

§         cei care au greşit învaţă să fie responsabili - trebuie să conştientizeze gravitatea faptelor săvârşite şi urmările nefaste ale actelor sale, să-şi asume propriul comportament şi consecinţele faptelor sale;

§         pentru ca sancţiunea să fie adecvată şi aplicată în concordanţă cu gravitatea faptei, tipul de violenţă, ţinând cont de consecinţe şi frecvenţa producerii lor, înainte de a sancţiona şi aplica regulamentul şcolar este necesar să cercetăm cazul, fără să etichetăm şi fără să atribuim judecăţi de valoare apriori;

§         respectarea consecventă a regulamentului şi aplicarea corectă a sancţiunii poate fi un model pentru ceilalţi elevi, pentru a nu repeta abateri similare, având un rol preventiv, descurajând comportamentele agresive;

§         dacă sancţiunea este corect aplicată şi justificată, nici agresorul şi nici victima nu vor acumula sentimente şi trairi negative ce pot declanşa comportamente violenţe, chiar deviante.

 

Argumente contra:

§         nerespectarea regulilor şi aplicarea incorectă sau prea uşoară a sancţiunilor conduce la neîncredere, dezordine, recidive sau noi acte de violenţă, posibil mai grave;

§         sancţiunea aplicată nu are valoare pe termen lung şi nu oferă feedback pozitiv, cu atât mai mult, cu cât nu este însoţită de acţiuni eficiente de remediere şi corectare a atitudinii violenţe, iar elevul nu conştientizează gravitatea şi consecinţele faptelor sale;

§         folosirea frecventă a sancţiunii în şcoală duce la un climat tensionat şi are de cele mai multe ori efecte nefaste, întrucât duce la iritare, tensiune, nemulţumire, răzbunare, frustrare, inhibiţie, teamă, pasivitate, etc.;

§         ţinând cont de trăsăturile individuale ale celui implicat, sancţiunea poate avea repercusiuni nedorite asupra dezvoltării ulterioare a personalităţii lui, scade încrederea şi stima de sine a elevului;

§         aplicarea de sancţiuni duce la deterioararea climatului educaţional/şcolar şi degradarea relaţiilor elev-profesor, elev-elev, profesor-profesor, în funcţie de caz.

 

Ar fi ideal sa avem o şcoală cu un climat armonios, fără violenţă şi să nu fim nevoiţi să aplicăm sancţiuni.

Aplicarea de sancţiuni nu reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală. Mai mult, sancţiunea este ineficientă dacă nu este însoţită de acţiuni de remediere, corectare şi educare prin implicarea directă a actorilor actului de violenţă.

Există însă situaţii în care sancţiunea este necesară şi trebuie utilizată cu maximă responsabilitate. Important este ca această sancţiune/pedeapsă să fie aplicată corect, după o cercetare şi analiză corectă a condiţiilor, a contextului şi a cauzelor care l-au generat. Pentru aceasta, trebuie să ne bazăm pe comunicare, să dăm fiecărei părţi implicate şansa şi posibilitatea de a-şi susţine punctele de vedere, să ne bazăm pe prevederile ROI şi abia apoi să ne decidem şi să aplicăm sancţiunea. 

 

Trebuie acordată o mare atenţie drepturilor, obligaţiilor, sancţiunilor şi recompenselor prevăzute în ROI, să existe o gradaţie în elaborarea acestora, să uzăm de ele pe bună dreptate, să aplicăm atât sancţiuni, cât şi recompense. Acestea din urmă sporesc încrederea, stima de sine, trăsăturile pozitive de caracter, etc., iar noi trebuie să scoatem tot ce e mai bun ... Vorba bună mult aduce! ...

 

“Aspră pedeapsa. Aceea de a pedepsi.” - Valeriu Butulescu

“Pedeapsa pentru un delict este în a-l fi comis; pedeapsa pe care o adaugă legea este superfluă.” - Anatole France

 

Ultima actualizare în Luni, 08 Noiembrie 2010 18:42
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Centre universitare universitati adrese…

Centre universitare - universitati - adrese contact   Centrul Universitar Bucureşti  Academia de Studii Economice Strada Piaţa Romană nr. 6, telefon 021.319.19.00 şi 021.319.19.01, fax 021.319.18.99 www.ase.ro    Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza" Aleea Privighetorilor nr. 1A,...

Read more

Metoda proiectului in invatamantul presc…

METODA PROIECTULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR Înv. Gajdo Eszter Şcoala Gimnazială „Orbán Balázs” Acest articol îşi propune să prezinte rolul, importanţa şi etapele proiectului în procesul instructiv-educativ desfăşurat la nivelul învăţământului...

Read more

Legea 78 din 2014 si reglementarea activ…

Legea nr. 78/2014  reglementarea activitatii de voluntariat in Romania Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activitatii de voluntariat in Romania a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 469 din 26 iunie...

Read more

Titularizare 2012 subiecte si bareme

Titularizare 2012 subiecte si bareme   Afla subiectele de la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012, pentru toate disciplinele de examen.  

Read more

Responsabilul cu Formarea Continua atrib…

Responsabilul cu Formarea Continuă (RFC) - atribuţii     A. Informare   1. Cunoaşterea legislaţiei privind perfecţionarea şi formarea continuă a cadrelor didactice şi a cadrelor didactice auxiliare; 2. Asigură accesul la informaţie pentru tot personalul...

Read more

Lectura geografica modalitate de cunoast…

LECTURA GEOGRAFICĂ - MODALITATE DE CUNOAŞTERE A FRUMUSEŢILOR ŢĂRII   Profesor învăţământ primar TURCU IULIANA MARIA, Gimnaziul „Nicolae Bălcescu”, jud. Târgu-Mureş     Lecturile geografice pot fi mijloace minunate la îndemâna oricărui învăţător care –...

Read more

Etude concernant l ambiguite d interpret…

ÉTUDE CONCERNANT L’AMBIGUÏTE D’INTERPRETATION DES TEXTES prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea La langue du droit est pleine d’ambiguïtés, cela ne fait pas de doute. Citons...

Read more

Particularitati psihologice ale scolarul…

PARTICULARITĂŢI PSIHOLOGICE ALE ŞCOLARULUI ÎN PROCESUL ÎNSUŞIRII CITIRII ŞI SCRIERII   Herczeg Monica-Institutor Şcoala cu clasele I-VIII Dudestii Noi          Procesul citirii la copiii începători se deosebeşte calitativ de procesul citirii unui cititor cu experienţă....

Read more